Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöparrookie behöver råd
You need to log in to create posts and topics.

Jag: 38-åring, cyklar till jobbet, 90 kilo, 189cm lång, ingen direkt löparerfarenhet.

Mitt mål: Klara springa 1 mil (med värdighet, dvs inte dö eller stanna, tid oviktigt) i Blodomloppet. Ja, en kollega utmanade mig 🙂

Även om min kondition inte är på

Hej!

Jag hade samma problem som du tidigare, speciellt efter löpning på hårt underlag. Jag fick då ett råd från en sjukgymnast om att träna knät med sidorörelser. Det har hjälpt mig såpass att jag inte haft ont på flera år. Möjligen lite stelhet efter et

Om du är ny inom löpning bör du öka distansen och hastigheten successivt.

Kör 3 km, öppna lugnt och gå direkt när det gör ont. Det är onödigt att belasta knät i början.
När det gäller löp teknik så gäller det bara att springa, det kommer efterhand. Ett t

Det du har låter som löparknä. Hur stretchar du?
Kolla övningar för löparknä på:
http://hemovningar.se/hem/oevningar/knae/loeparknae.aspx

Jag hade ett toktydligt löparknä innan maran 2006 (kunde inte gå nerför trappor efter träning) och det gick så blodo

Intressant länk det där!
Jag sträcker ut vaderna och...benhinnorna? (muskeln kring skenbenet som vinklar foten uppåt) That´s it.

Iakttagelse vid löpning i backig terräng: så fort det gick uppför eller nerför försvann alla känningar iknäna. När det planad

Prova ta kortare steg på platten, låter som om du tar ut stegen då och landar på hälen långt framför kroppen.

Kanske googla på löpskobutik?