Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpning + Andning
You need to log in to create posts and topics.

12

Har precis tagit upp löpningen igen efter 1 år av uppehåll från träning. När jag väl är ute i spåret så sätter andningen stopp för att fortsätta hålla det önskade tempot. Kan detta bero på problem med astma/tighta luftrör eller är det så att jag andas på

Jag kollade i din kalender. Du har inte tränat på 1 år och springer sedan 4 km på 20 minuter och har problem med att andas... välkommen till verkligheten för 95% av alla svenskar 🙂

Det löser sig nog när du tränat några veckor till. Pröva att springa li

Konditionen har jag alltid haft lätt för, med tanke på att jag spelat fotboll, innebandy och sprungit på fritiden. De handlar mer om själva tempot som jag vill öka, vilket inte går. Ökar jag tempo så hänger inte andningen med riktigt. Hur fungerar det med

Tja, är du helt säker på att du efter ett pass nått maximal slagvolym hos hjärtat och absolut inte kan förbättra varken kapillärtäthet eller mitokondriernas storlek så kan du ju satsa på en PEF-mätare (150:- på medistore).

Men mitt tips är att träna lit

Hos mig är skillnaden mellan astma-attack och inte att i ena fallet blåser jag 840 utan att hosta och med problem blåser jag 780 med lite pip på slutet och hostar två minuter efteråt. Så just mätvärdet är inte så jättesignikafitivt alltid.

Jag tycker det låter fullständigt normalt, springer jag för fort får jag också problem med andningen. 🙂

Jag har gjort spirometri på VC hos en Astma- och kolsjuksköterska men efter kontakt med läkare och flera års besvär av 5-6 förkylningar med sjukskrivning (liten kontakt med småbarn), hosta och snor vid ansträngning.

Kolla med din VC vad de kan hjälpa di

Man kan inte springa hur fort som helst bara för att man vill - man måste träna sig bättre! Inget konstigt - antingen stoppar benen dig eller också andningen - så har det alltid varit!

Kanon, tack för svaren! Ska kolla upp detta och testa huruvida mina värden är bra eller dåliga!

+1 på Christer! 🙂

12