Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpninglöpning för aktiv senior.
You need to log in to create posts and topics.

Bakgrund: jag är 66 år, pensionär sen nästan fem år. Fram till 45-årsålderna tränade jag för en halvmara varje år, min bästa tid (1988) är 80.23, hyfsat för en motionär. Ända upp till 52 års ålder sprang jag avspända rundor på 12-15 km plus ett kvalitetsp

Hej Piotr, jag är en ungdom på 63 som också springer men också cyklar och simmar rätt mycket.

För att börja bakifrån: Fick du bara en rekommendation att springa med puls 110-120? Det låter som om det skulle vara en lämplig puls för långpass (pass på 2-3

Skulle inte förvåna mig om du kan mer om löpning och pulsvärden än sjukgymnasten... således är mitt råd - strunta i sjukgymnastens råd!

Jag tycker både Christer och Markus har belyst det på ett bra sätt även om jag kanske inte håller med om att du "skall strunta i sjukgymnastens råd" men du verkar ju känna din kropp bra så om du kan springa utan att vara anfådd och småprata för dig själv

Tack för alla svar. Jag tror jag ska maila henne för att få klarhet. Det KAN ju vara så att hon syftade på pulsen i avspänningsfaserna under intervallträning.

Nu när väglaget utesluter kvalitetsträning utomhus har jag försökt prova mig fram till något på

Piotr,

Om du inte har några hjärt- & kärlbesvär eller okontrollerad metabol sjukdom (exvis Diabetes Mellitus) brukar rekommendationen vara måttlig till högintensiv aktivitet för att öka kardiovaskulär förmåga.

Du kan läsa mer på nedanstående länk:

htt

Tack. Jag har försökt sänka mitt blodtryck sedan våren 2009 (det var då 135/83) och det har sedan dess stadigt stigit. Vid en hälsoundersökning i höstas hade jag 160/90. Jag fick remiss till vårdcentralen som gjorde en mätserie, 140/80, 140/70, 145/80. Öv

Äter du ginseng tabletter? Jag frågar eftersom jag fick högt blodtryck av dom. Hade endast ätit dom i ca 2 månader men det tog ca 1 år efter det jag slutade med dom innan bltr var på "rätt" nivå igen....