Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpning med 5:1 metoden?
You need to log in to create posts and topics.

12

I vår planerar jag springa mitt första Marathon! 🙂

Jag har läst att om man springer efter metoden springa 5:1, att springa 5 min och gå 1 min osv, så sparar man både kropp och energi för ett långt lopp.
Är lite intresserad av om man ska satsa på den ty

Om du är ny är det bra. Betydligt lättare att göra distans så om du blir flåsig av att bara jogga.

Inte behöver du någon app för det. Spring tio lyktstolpar, gå en. Allt eftersom du får bättre kondis ökar du på antalet stolpar du springer förbi. Lycka till med maran!

Det är ungefär så jag började löpa – gång blandat med löpning där det successivt blir större andel löpning. Utan den metoden hade inte jag kommit långt. Jag går dock aldrig efter exakta minuter och tror inte det är så noga heller. Spring tills du känner a

Jag läste på en hel del om springa-gå-metoden för ett tag sedan, och det finns ju (förstås) ingen magi i just förhållandet 5:1.

Erfarenheten verkar vara att det inte lönar sig att gå mer än ca en minut, och att man kan variera tiden för löpning mycket. F

Jag är ingen ovan löpare, bara på den distansen. Men har som längst bara gjort halvmaror.

Eftersom jag läst att det ska spara kropp och energi genom ett långlopp är jag intresserad av vad jag har att vinna på att springa med kontrollerad gåvila.
Där av

Jag har kört en hel del med variationer på den metoden.T ex spring 1 km, gå 500 m, blev överraskad att en mil terräng (LL-spåret) ändå gick på 63 minuter. Nu kör jag ofta springa 800m gå 200m, alternativt 900-100. T ex en halvmara på träning på 1.57 med

Vad gör du då en halvmara på om du springer hela tiden? för att göra dina tider relevanta...

Ja det förstås... Nu har jag ju bara gjort en enda halvmara på riktigt, Stockholmsloppet 1996 och det gick på 1.56, så det går nog inte riktigt att jämföra 🙂
Men ett par veckor efter nämnda träninspass senare gjorde jag premiärmilen på 50.40, så jag sku

Jag har fått höra att Henrik Olsson LK TV-88 kör med 55:5 på längre lopp. 257 km på 24 timmar så det verkar också funka hyfsat bra.

12