Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpning och styrketräning
You need to log in to create posts and topics.

Började jogga (lite mer målinriktat) i början av juli. Joggar 3 ggr i veckan och försöker köra de föreslagna 10% ökningarna per vecka. Nu har jag även lagt in styrketräning för att få in lite universell styrka. Har dock märkt de senaste 2 löppassen att de

"vilodagar lägger ja in när ja känner behovet." säger du...

Om det nu känns tungt, känner du inte behovet då? - Jag tror det vore bättre med en inlagd vilodag i schemat + att du varierar löpningen (om du inte redan gör det) Vissa dagar kort och snabbare,

Jag tror, vis av egen erfarenhet, att vilodagar är lika viktiga att schemalägga som träningsdagar. Vilodagar fungerar ju som återhämtning, och återhämtningen är ju egentligen en del av träningen. Sedan tror även jag på att variera löpträningen - korta pas

Kikade i din träningsdagbok, hoppas det var ok! Ser att du har ökat upp din träningsmängd väldigt mycket för ungefär tre veckor sedan.

Din träningsvecka ser bra ut, men du måste vara medveten om att du ökat den total träningsmängden väldigt mycket på kor

Läste att man skulle ta det lugnt var 4:e vecka

jo, det är därför träningsdagboken är öppen, tar ödmjukt emot visa ord. det stämmer att jag just nu tränar mer än normalt, men inte mycke mer än vad jag "vanligtvis" gör, har haft en ovanligt inaktiv månad före min träningsmånad. Det jag inte registrerar

Tränar man så mycket man orkar kan man räkna med bieffekter. Allt har ett pris.

så mycke man orkar? det har jag aldrig gjort... skulle vara intressant att testa dock. men känner inte för o skaffa andra "bieffekter" än trötthet 🙂

nå dåså, lite vila inbokad, men ville ändå höra med folk som kör både kondition och styrka hur ni balanserar mellan dessa. Tycker helt enkelt det är intressant. T.ex. ni som kör blandsporter där man behöver både styrka och kondis. Hur planerar ni?