Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpteknik backintervaller
You need to log in to create posts and topics.

12

Hejsan!

Efter en lång tids skadefrånvaro har jag äntligen kommit igång att springa igen! Är absolut inte i min bästa form, men för tillfälligt är jag bara glad att jag kan springa. Jag följer ett program, halvmara under två timmar, för att få en bra stru

Det du beskriver är troligtvis att vadmusklerna inte är tillräckligt starka/uthålliga för att du ska kunna springa på framfoten uppför hela backen. Förmodar att du även tappar tempo när du börjar springa på hälen istf framfoten?

Fortsätt "vad-rehabben"

För det första är det ju vaderna som du måste stärka. Att köra tunga backintervaller kan belasta för mycket och risken för skador är stor.

Mitt råd är att träna vaderna med tåhävningar ungefär varannan dag. Börja med "tvåbenta" för att sen gå över till

"Tekniken vi backlöpning är inte lätt, speciellt inte när musklerna börjar bli trötta.
Helst ska du landa på mellanfoten för att inte anstränga hälsena och vad för mycket. Landar du för långt fram så tar vaderna slut fort. Tanken är ju att man "laddar" va

Du får ha svårt för vad du vill, jag bara beskriver hur fysiken fungerar vid "vanlig" löpning. Det är inte jag som kommit på det, det är naturen, Gud, evolutionen eller vad du nu själv tror på.

Pose är säkert jättebra, men så kostar det tusentals kronor

Tack för tipsen!

Som det är nu kör jag enbens-tåhäv 3 gånger i veckan (3*30). Är det tillräckligt? Funderar på att lägga på en skivstång om ett par veckor för att göra vaden ännu starkare. Ska försöka tänka på att landa på mellanfoten. Det känns viktigt

Sebastian,

Lustigt att du nämner "Gud" ... det är nämligen det Pose handlar - springa på det sätt vi är skapta för.

Jag har inte heller betalat tusentals kronor, snarare ca 300:-
Hur mycket lägger du på löparskor och annan kringutrustning?

Jag vet inte

Elastaflickan: Vet inte riktigt varför du gav dig på mig från första början i den här tråden. Jag ville bara ge Maria lite råd. Om du har andra råd så ge dem, men försök inte starta nån OT-debatt.

Om du nu vill "korståga" för Pose kan du väl starta en eg

Maria: Jag brukade köra ett program från RW tidigare där man bl a körde enbenta knäböj och enbenta tåhäv. Tror jag körde 3x12. Visst kan du öka belastningen mha extra vikter. Själv använde jag bara min egen kroppsvikt, det räckte tyckte jag. 2-3 gånger i

Det var absolut inte min mening att du skulle känna att jag "gett dig på dig". Jag ber om ursäkt för det.

Jag värjer mig bara för uttalanden där man vill påskina att det finns EN objektiv sanning, ETT sätt att göra något, ETT sätt som är rätt.

Jag vill

12