Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLära sig växla löptempo?
You need to log in to create posts and topics.

Hur gör man för att lära sig olika "löptempon"?

Jag började springa våren 2008 och det stora målet har varit först att orka springa en hel mil och därefter "milen under timmen" vilket jag nu uppnått (H:). När jag började springa hade jag kilometertider

Jag är ju inte riktigt uppe på din nivå, men delger ändå mina erfarenheter! Jag kom också på mig själv med att springa för fort i förhållande till hur länge jag ville hålla på (jag satte i regel upp en tid jag ville vara ute, t.ex 45 min), och det löste j

Jag tror det är mycket svårt att "känna" hur fort det går om man inte är mycket erfaren och/eller disciplinerad. Och samtidigt har man ju ett driv att gå fråmåt. Har du inte provat det redan så testa den "Virtuelle partnern" i din 305:a som "lärare" till

Camilla, jag tror att man förbättras stegvis. Jag hade 6:30 6:40 rätt länge innan jag gick neråt i tid. När utväxlingen kom kändes det jättekul att springa men sen kom det ett stopp på tidsförbättring. Det har fortsatt stegvis och nu de senaste åren har j

Camilla, om man tittar på dina kilometertider så skiljer det sig inte så mycket mellan top och dal. Och som sagts tidigare så är det nog viktigare att hålla en jämn puls än att hålla en jämn fart.

Jag tycker inte att du skall oroa dig för att farten var

Jag stravar efter att löpa mest på känsla ,försöker hitta ett tempo som för dagen känns rätt,och sedan hålla det.Första km kan jag missbedöma farten ibland ,men efter den håller jag normalt ett väldigt exakt tempo. På mig låter det som din tidtagarutrus

Tack för alla kloka svar. Jag tror det får bli larm på klockan och så får jag försöka "lära mig" den vägen. Men jag kanske väljer att sätta larm på maxpuls istället för på maxtempo, egentligen är det ju pulsen som avgör hur långt jag orkar.

Jag brukar a

6:02
5:54
5:53
5:50
5:54
5:46
5:44
5:34
5:31

Det tycker jag inte ser ett dugg konstigt ut, 1-2 km är ju helt klart "komma igång"-km om kroppen behöver för att hitta in i rytm och tempo och få igång hela systemet och växla upp från vila/lätt aktivitet til

Jag tycker du tittar för mycket på klockan för hastighet snarare än tid... Sikta på att vara i rörelse i 70-80 minuter och titta inte så mycket hur långt du kommit... Med fördel kan du springa iväg så långt du kan på 40 minuter och sedan vända och använd

Förslag på ett pass där du kan öva på att hittta känsla för fart:

1) Testa att ta tiden på exvis en 2km slinga där du springer i bekvämt tempo. Titta inte på klockan förrän du är i mål.
2) Sen siktar du på att springa samma slinga 30 sekunder långsammare