Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpninglätta pass / sköljpass
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!

I många träningsprogram verkar minst ett lättare pass vara inlagt varje vecka, där man varken försöker sträcka sig i tempo eller distans. Jag förmodar att dessa är vad vissa kalla mellanmjölkspass och motsatsen till "kvalitetspass"? Hur viktiga dess

Mellanmjölkspass är väl de där som är för hårda för att vara bra lättpass och för mesiga för att öka på snabbheten. Lättta pass ska (har jag för mig) öka på den aeroba kapaciteten, och hålla benen igång, och öka på den toala distansen per vecka utan att t

För min egen del så anser jag att "mellanmjölkspassen" är rätt trevliga som en del av ett varierat träningsupplägg. 1-2 kvalitetspass, något långpass och ett eller annat mellanmjölkspass känns perfekt just nu. Och så lite löpskolning och löpstyrka på det.

Jag anluter mig till Linglings definition av mellanmjölkspass. Det Joakim talar om skulle jag kalla lättmjölkspass!

Detta är min uppfattning också. Lättmjölk är bra (men jag har fortfarande inte riktigt förstått varför) medan mellanmjölk är dåligt.

Men som jag förstått det skall man inte heller haka upp sig på tempotider när det gäller mellanmjölk. Tider som för 10 km

Hur fet mjölken är beror förstås på löparen. Läste någonstans att en del Kenyanska löpare kör 3:45-tempo som vila mellan sina intervaller. För min del låter det snarast som vispgrädde. 🙂

Mellanmjölk = "varken hackat eller malet" som min mor brukar säga.

I min värld är sköljpass enbart till för att få genomblödning i musklerna och på så sätt snabba på återhämtningen. Jag kör gärna dessa på cykel och lätta växlar/hög kadens/låg ansträngningsgrad. Ska man springa bör det vara som lungt tassande gärna obanat

Har du bara tid att köra tre pass i veckan så ser jag igen anledning till att pyssla med något annat än kvalitet och långpannor. Du får såpass mycket vila att den enda faran är att dina senor inte riktigt pallar, fast sådant ska man iofs alltid vara uppmä

Never waste good legs

12