Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelLadda sista dagarna inför VR
You need to log in to create posts and topics.

12

Okej, här kommer säkert jättedumma frågor!

Ni som cyklat VR, hur exakt laddar ni dom här sista dagarna? När vilar ni, två dagar innan?

Jag tänkte ge mig ut på en sista runda idag, kanske 5 mil, men känner egentligen att jag har lite ont i ryggen efter

Jag tar min sista runda på fem mil idag, sen blir det vila och lite extra käk under som sista dagarna, lite sötsaker brukar också slinka ner. Jag har tidigare också startat kl 02, då har jag käkat rejält vid kl 19-20, sen "frukost" vid kl 01, lite bröd oc

När jag började cykla körde jag ett kortare intensiv runda söndagen innan VR och så laddade jag pasta under veckan och i Motala var det mer pasta... värdelös urkokad pasta. Det funkade inte bra för mig mig.

Nu förtiden om jag gör ett lopp som VR så följe

Halvvättern söndag, pizza och öl efter.
Kortare, lätta pass (3 mil ca) några gånger denna vecka. Fotbollsmatch ikväll och i morgon. Kanske lättare fotbollsträning Torsdag. Mer pizza. På fredag kanske några folköl.
Sen något lättare till frukost lördag.

Onödigt att över huvudtaget cykla sista veckan. Det sliter mera än det gör nytta. Bättre att ta det riktigt lugnt den här veckan. Sov mycket och ät gärna lite mera än normalt. Har gjort så alla gånger jag cyklat VR, och det har gått utmärkt.

Helgen innan ett långpass

Måndag - Vila el. lättare pass.
Tisdag - Lite längre tuffare pass.
Onsdag - Vila el. lättare pass.
Torsdag - Vila el. lättare pass.
Fredag - 1h pass med 2-5st 1-3min hårda intervaller.
Lördag - Vätternrundan

Halvvättern i söndags.
Tempopass på 2 timmar, tisdag.
Tempopass under 1 timme, torsdag.
Starttid 3,08 på lördag

Äter som vanligt, men har dragit ner på kaffet rejält de sista två veckorna för att kunna "dopa" sig under loppet.

Kan inte bli mer än bli förvånad över folk som i det sista kör hårt bara någon dag innan ett långlopp. Vad tror det uppnår med det? Har man tränat hundratals mil innan, så kan inte någon mil till göra någon nytta. Snarare tror jag att de kommer i ett sämr

Markku:

Nu får du det att låta lite som att alla som cyklar VR har kort tid som huvudmål med sitt deltagande.

För många är VR ett motionslopp där resultatet är sekundärt, medan det är träningen i sig som är målet. Om man ser det på det sättet är det in

En bra bok att läsa i ämnet, Idrottarens återhämtningsbok av Göran Kenttä.

Där förkastar man total vila en hela vecka innan ett lopp.

Som sagt, VR är motionslopp att cykla igenom.

12