Quote from Guest on 20 August 2008, 10:12Jag får ledvärk i fötterna när jag sprungit, riktigt stelt, det känns som om någonting kommer knaka sönder på morgonen när jag stiger upp om jag sprungit dagen innan. Har inga problem med knän, höfter eller övrigt, bara just fotleder. Förmodligen belastar
Jag får ledvärk i fötterna när jag sprungit, riktigt stelt, det känns som om någonting kommer knaka sönder på morgonen när jag stiger upp om jag sprungit dagen innan. Har inga problem med knän, höfter eller övrigt, bara just fotleder. Förmodligen belastar
Quote from Funbeat user on 20 August 2008, 10:22Balansplatta är ett bra sätt att stärka upp fotlederna.
Balansplatta är ett bra sätt att stärka upp fotlederna.
Quote from Funbeat user on 20 August 2008, 10:45Träna inte för mycket i början utan öka träningsmängden succesivt. Då hinner kroppen stärka ledfästen. Risken är ofta att man helt otränad börjar träna 3-4 ggr per vecka och då får man lätt skador.
Träna inte för mycket i början utan öka träningsmängden succesivt. Då hinner kroppen stärka ledfästen. Risken är ofta att man helt otränad börjar träna 3-4 ggr per vecka och då får man lätt skador.
Quote from Funbeat user on 20 August 2008, 10:49Att springa i skogen som du gör stärker fotlederna, så det kommer att bli bättre bara av att du fortsätter träna som nu. Men som Linus skriver, ta det lugnt.
Om du vill göra extra övningar för underbensmusklerna som stabiliserar fotleden så är en väldigt
Att springa i skogen som du gör stärker fotlederna, så det kommer att bli bättre bara av att du fortsätter träna som nu. Men som Linus skriver, ta det lugnt.
Om du vill göra extra övningar för underbensmusklerna som stabiliserar fotleden så är en väldigt
Quote from Funbeat user on 20 August 2008, 10:59Att ställa sig på tå och därefter böja på knäna (fortfarande på tå) stärker också fotlederna. Balansera sig kan man göra med armarna antlingen utsträckta åt sidan eller rakt fram.
Att ställa sig på tå och därefter böja på knäna (fortfarande på tå) stärker också fotlederna. Balansera sig kan man göra med armarna antlingen utsträckta åt sidan eller rakt fram.
Quote from Funbeat user on 20 August 2008, 14:06en grymt skön grej är ju att strecha fötterna också, det kanske kan mjuka upp lite grann.
sitt på en stol och ha tårna mot golvet, men resten av foten "lodrät" så det spänner lite.
alt. töj en tå itaget med hjälp av händerna.
(och som alltid, strech ska i
en grymt skön grej är ju att strecha fötterna också, det kanske kan mjuka upp lite grann.
sitt på en stol och ha tårna mot golvet, men resten av foten "lodrät" så det spänner lite.
alt. töj en tå itaget med hjälp av händerna.
(och som alltid, strech ska i
Quote from Bjarne Lewin on 20 August 2008, 15:27Du ska få ett tips på en jättebra "balansplatta". Den har gjort underverk med mina vrister. Mina tidigare kroniskt stukade vrist har i stället blitt supertålig. Jag kör förvisso även några gummibandsövningar på balansplattan, så träningen är rätt tuff. Pl
Du ska få ett tips på en jättebra "balansplatta". Den har gjort underverk med mina vrister. Mina tidigare kroniskt stukade vrist har i stället blitt supertålig. Jag kör förvisso även några gummibandsövningar på balansplattan, så träningen är rätt tuff. Pl
Quote from Funbeat user on 21 August 2008, 12:21Pia, har du nyligen börjat springa? När jag började så fick jag träningsvärk i muskler och lite småkänningar i diverse leder. Men efter ett tag släppte det. Antagligen för att kroppen blev mer tränad och van vid belastningen.
Pia, har du nyligen börjat springa? När jag började så fick jag träningsvärk i muskler och lite småkänningar i diverse leder. Men efter ett tag släppte det. Antagligen för att kroppen blev mer tränad och van vid belastningen.