Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLite pepp!
You need to log in to create posts and topics.

Har kommit underfund med att jag skulle vilja börja löpträna igen, för ungefär tre år sedan fick jag diagnosen Agorafobi (en typ av panikångest) som gjorde mig fånge i mitt egna hem. Men har gått på mediciner i lite mer än ett år och nu klarar jag av att

Har ingen erfarenhet och inte heller några direkta tips. Dock har jag ett litet peppande tummen upp att ge. Fortsätt med mental träning och försök även rent praktiskt, snart når du dit du vill! (t+)

Cykla/åk bil till något avlägset spår där ingen ser dig och spring.
Sedan när du känner dig lite vanare i spåret kanske det känns lättare att bara gå ut och köra.

Det bästa alternativet tror jag dock är att springa tillsammans med någon annan. Det är t

Tack så mycket för tipsen och tummen upp =)

Jag har ingen erfarenhet, men jag kan t?nka mig att det vore klokt att ta det lite i etapper. B?rja med att g? en runda som du vill springa, sen g? den i tr?ningskl?der. Sen springa de sista 100 meterna. Utmana dig lite i taget. F?rbered dig mentalt och k

Jag har inga erfarenheter eller kunskap om agorafobi men jag hittade denna pdf-fil:
http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/pdf/47_Angest.pdf

Där stod det bl.a att många upplever ökad ångest när de ska börja träna pga att den aktivering som sker i det sy

Jag har erfarenhet av fobi och ångest (av typ alla former!). Det är svårt att ge råd utan att du berättar vad det är som gör att det känns jobbigare att springa, än att gå ut och gå eller gå till affären osv, som du ju tydligen har lärt dig att klara av n

Tack så mycket alla för era tips och lyckoönskningar, känns som om att jag ska föröka ta mig ut på en liten tur närmare kvällen och ska försöka tvinga med någon av alla mina lata vänner 😉

Hej Jenny,
jag har haft tentaångest och problem att prata med mer en en person i taget (social fobi). Min uppfattning är att endast medicinering inte hjälper utan man kan behöva kognitiv terapi och/eller träning. En bra hjälp kan också vara beta-blockerar