Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLite sent ute
You need to log in to create posts and topics.

Jag har utmanat en kompis på en liten tävling den 9:e juni.
Vi ska springa 5 km på ett elljusspår... Alltså tävla mot varandra.
Nur är saken den att jag har tränat skitkasst och tiden börjar dra ihop sig, så jag tänkte träna på följande sätt och undrar om

Tycker att det låter som om ditt upplägg kan ge riktigt bra effekt. har eg inget att anmärka på där...

Sedan kan jag ju undra vad det finns för bakgrundsträning eller hur gammal du är. Om du är (löp)otränad låter det vanskligt med tanke på skaderisken. K

Jag hade sprungit 6 eller 7 km istället för 5. Ligger man lite över är 5 km inte en mental gräns.

I övrigt ser intensivplanen bra ut. Om du känner att du börjar känna av "Max" passen så ta det lugnt en vecka med just dem.

Veckan innan kan du skippa maxp

Vad gäller bakgrundsträning så är kondisen helt kass.
Men jag är van att belasta min kropp i och med styrketräning, plus att jag har tränat kampsport i ett par år. Var dock två år sen.

Mina intervallpass kanske kommer att hamna på mer än 5 km.
Veckan inn

Om du inte sprungit på länge så kan det bli lite väl hårt att springa tio pass i veckan även om sju av dem är kortkorta. Gissar på att du får en snabb förbättring med tre intervallpass i veckan. Kanske ett längre och långsammare pass också. Viktigt att vä

"1,25 km så fort det bara går" på morgonen låter vanskligt, men om du värmer upp ordentligt så är det nog inga problem. Uppvärming är viktigare ju intensivare man kör. På lågintensiva & långpass kan man köra lite lugnare i början för att låta kroppen komm

Kör 1,25 i stegrande tempo annars.