Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumRullskidor.Lite tips
You need to log in to create posts and topics.

12

Hittade denna sida på nätet med lite information om att komma igång med sin rullskidåkning. Tyvärr står det inget om hur man enklast bromsar i utförsbackarna, är det någon som har några bra tips?

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=15856&a=361906&lid=p

Vá bra med en tråd för rullskidorintresserade, Karin! 🙂

Vasalöparen har även en test på olika rullskidor som jag bifogar en länk till:
http://www.vasaloparen.se/test_article.jsp?d_id=1113

Är det inte så att senare årsmodeller har en skruv som man kan ställa in motståndet med, men att rullskidor inte har några egentliga bromsar.

Skall man åka backigt kan man dra åt mer och flackt mindre.

Jo det stämmer, jag skruvade åt mina idag och farten sänktes i utförsbacken. Problemet är att man lätt spänner sig och hoppas på att inget oväntat ska inträffa, men övning ger väl färdighet.

Jag har precis börjat åka rullskidor och gick med i gruppen idag, så det kan bli lite necroposting. Har nog åkt 5 gånger nu och längsta rundan var på 25 km i lördags. Jätteroligt, men det går fortfarande långsamt...ca 10km/h.

Broms är för amatörer...man

Bromsa är inget problem igentligen, det går helt enkelt inte så fort, man når maxfarten sen är det bara att trampa på för att svänga snabbt. Klen tröst när man precis börjat då det känns som det går i 80km/h..

Sen finns ju olika rullmotstånd, 1,2 eller 3

Om du vill bromsa farten så går det att ploga lite men man måste pressa emot men benen. En annan bra grej är at släpa ena staven i gräset, om du t.ex. kör vid väggren.
Störtloppsställning har jag provat med och det funka men lite läskigt. 🙂

Tack för alla tips. Med det väderläge som gäller så blir det nog att börja åka rullskidor igen. Hade naturligtvis kalkylerat med att åka längdskidor under januari men det verkar problematiskt (snöbrist). Har bara fått ihop 20 mil på skidor och 30 på rulls

Jag har inte sett en snöflinga sen mars 06. Synd att det gäller samma i Vasalopsspåret, hoppas verkligen dom får ihop snö... Jag bromsar också med "plog" tekniken. Funkar faktiskt riktigt bra när man får lite teknik på det!

Jag står bredbent och plogar samt pressar hälarna utåt. Det blir midre belastning på knä och fotleder då.

12