Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLiten fråga om backlöpning
You need to log in to create posts and topics.

12

kanske inte nödvändigt att starta en hel diskussion om detta men... Hursomhelst har jag en backrunda som jag springer ca 1 gång i veckan och det är den enda backträningen jag har (förutom intervaller ibland som jag inte bestämmer platsen på). Gör detta at

Rekommendationen för backträning brukar ofta vara att ditt backpass inte behöver bestå av backrepetitioner per se, utan kan lika gärna bestå av att springa en backig runda, såsom din.

Rena backrepetitioner (exempelvis: spring uppför backen och jogga ner,

okej. Tränar 5ggr/veckan, 2 intervallpass, 2 styrkepass och ett lång- eller backpass. Har märkt att jag blir generellt bättre av intervaller än långdistans(att det är mer träningseffektivt vet jag att det är för alla men jag har fått bättre "allround"löpt

okej. Tränar 5ggr/veckan, 2 intervallpass, 2 styrkepass och ett lång- eller backpass. Har märkt att jag blir generellt bättre av intervaller än långdistans(att det är mer träningseffektivt vet jag att det är för alla men jag har fått bättre "allround"löpt

Jag passar på att kapa tråden för att ställa ett par frågor angående backträning. Vad för backar kör ni i?

Mina långa backar brukar jag köra i någonting som är något brantare än västerbron (bästa jämförelsen jag kunde komma på), medan jag kör mina korta

Jag kör mest uppförsbackar!

Jag är jättenoga med att även träna nedförsbackar.
Annars tar framsida lår lätt slut under t ex lidingöloppet har jag hört från de som sprungit LL.

Min backträning är att jag så ofta jag kan kör min träning i backig terräng (även långpassen) och med spec

Malmö är så platt att jag får köra backträningen på 2 meter höga sanddyner... Annars gillar jag också svag lutning för långa backar (typ 500-800 meter) eller brant för korta backar. I båda fallen försöker jag springa fort ner och vila längst nere istället

min runda är i närheten av där jag bor och är en slinga jag kommit på själv som går lite upp och ner för ett mindre berg så det blir båda längre och kortare backar, flera i ren terräng eller på stig. Dock är det dåligt med backar som inte är så branta på

Du får ta dig ut till Lockarp då Anders, där finns backar! (om inte annat vallarna runt go-kartbanan, men _de_ tränar man inte backe i!)

12