Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelLivslängd på Shimano 105 komponen …
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej! Efter att ha läst en hel del här i forumet så verkar många byta kassetter och kedjor mm rätt ofta. Nu har jag kört två säsonger (drygt 700 mil) med min racer som har Shimano 105 komponenter. Börjar det bli dags att byta kassett, kedja och klingor fra

Jag har inte erfarenhet av just Shimano 105, men jag tror inte att du kan förlänga livet på helheten genom att byta någon enstaka del nu. Det är lika bra att fortsätta köra så länge det fungerar tillfredsställande och sedan byta alltihop. Om du har tur ka

Jo, jag var också inne på det. Allt eller inget annars slits de nya sakerna ner för fort.

Desto senare man byter kedja desto mer slits kassetten. Byter du den nu så håller det säkert lika länge till. Trissorna kan vara bra att kolla också.

Tack för det tipset!

Byt bara kedjan. Kasetten klara nog lika mkt till eftersom den är av stål.

Den bästa riktlinjen är att strunta i antalet mil och istället titta på förslitningarna för att avgöra när det är dags att byta.
Hur många mil du kör mellan varje byte beror mer på hur/var du kör och hur noga du är med rengöringen. Håller du drivlinan ren

En mätare för att ha koll på hur mycket kedjan sträckts är bra att ha(http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/parktool-cc3-chain-checker.html).
Från förra säsongen testar jag om jag kan få fler mil ur mina prylar genom att ha två kedjor som jag växla

Tack för alla dessa tips! Då börjar jag med en kedja och kontrollverktyget. Jag är ganska tung, 90 kg, och kör mycket i backar så det kan nog vara dags för en kontroll av kedjan.

vill man hålla koll på hur långt en kedja/liknande har gått kan man lägga till den som utrustning här på funbeat och ange att man körde med den under de passen. då kan man lätt se hur långt de gått.

12