Quote from Funbeat user on 23 January 2011, 15:48Byt varje vår.
Byt varje vår.
Quote from Funbeat user on 23 January 2011, 16:13Släng inte den gamla kedjan innan du har provat att den nya kedjan fungerar med den gamla kassetten. Om kassetten är sliten finns det risk att den nya kedjan slinter.
Släng inte den gamla kedjan innan du har provat att den nya kedjan fungerar med den gamla kassetten. Om kassetten är sliten finns det risk att den nya kedjan slinter.
Quote from Funbeat user on 23 January 2011, 16:14Då byter du kassetten.
Då byter du kassetten.
Quote from Berit Bengtson on 23 January 2011, 17:30Peter Byström
> Då börjar jag med en kedja och kontrollverktyget.Strunta i kontrollverktyget, en vanlig tumstock, eller tumgraderad stålskala, mäter noggrannare.
Om du kollar på hur en sådan kedjeslitmätare fungerar och hur en kedja används så inser du
Peter Byström
> Då börjar jag med en kedja och kontrollverktyget.
Strunta i kontrollverktyget, en vanlig tumstock, eller tumgraderad stålskala, mäter noggrannare.
Om du kollar på hur en sådan kedjeslitmätare fungerar och hur en kedja används så inser du
Quote from Funbeat user on 23 January 2011, 19:17Lysande! Många bra tips här. Då beställer jag en ny kedja och mäter den först innan jag demonterar den som sitter där nu (som referens). Har den gamla blivit för lång stoppar jag tillbaka den gamla kedjan och beställer en ny kassett och byter både kassett
Lysande! Många bra tips här. Då beställer jag en ny kedja och mäter den först innan jag demonterar den som sitter där nu (som referens). Har den gamla blivit för lång stoppar jag tillbaka den gamla kedjan och beställer en ny kassett och byter både kassett
Quote from Berit Bengtson on 23 January 2011, 19:45Peter Byström skrev.
> Då beställer jag en ny kedja och mäter den först innan jag demonterar den som sitter där nu.Jag rekommenderar att du mäter den nuvarande kedjan, då kan du få veta om du även behöver beställa en kassett.
> Sen får kedjebytet bli
Peter Byström skrev.
> Då beställer jag en ny kedja och mäter den först innan jag demonterar den som sitter där nu.
Jag rekommenderar att du mäter den nuvarande kedjan, då kan du få veta om du även behöver beställa en kassett.
> Sen får kedjebytet bli
Quote from Funbeat user on 23 January 2011, 19:49Är kasetten riktigt sliten kan du avgöra det bara genom att titta på den.
"Tänderna" får "klackar" i bakre delen.
Är kasetten riktigt sliten kan du avgöra det bara genom att titta på den.
"Tänderna" får "klackar" i bakre delen.
Quote from Funbeat user on 24 January 2011, 17:50Nu är kedjan mätt med en tummstock enligt en anvisning jag hittade här:
http://web.archive.org/web/20060209133919/http://www.execulink.com/~dtierney/wmc/SRAM/chains2.htmTyvärr saknade den "tum" så jag räknade om till mm enligt
http://www.msaweb.se/Cykel
Nu är kedjan mätt med en tummstock enligt en anvisning jag hittade här:
http://web.archive.org/web/20060209133919/http://www.execulink.com/~dtierney/wmc/SRAM/chains2.htm
Tyvärr saknade den "tum" så jag räknade om till mm enligt
http://www.msaweb.se/Cykel
Quote from Mattias Johansson on 25 January 2011, 13:15Jag byter kedja vid ca 0,5% sträckning. Vilket brukar bli 400-600 mil för mig. Mäter med tummåttband. Framförallt mellan 0,5-1 % sträckning sliter kassett och över 1 % äter kassett.
Jag har flera kassetter och den som har gått längst har i a f gått över 1
Jag byter kedja vid ca 0,5% sträckning. Vilket brukar bli 400-600 mil för mig. Mäter med tummåttband. Framförallt mellan 0,5-1 % sträckning sliter kassett och över 1 % äter kassett.
Jag har flera kassetter och den som har gått längst har i a f gått över 1