Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpninglopp för nybörjare?
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej.
Har allvarliga funderingar på att springa ett maratonlopp. har dock förstått att man bör "träna" med att springa kortare lopp först. har sprungit mer eller mindre regelbundet drygt ett år (2-4 ggr v) och gör milen strax under en timme (förstår att de

>>(förstår att det krävs lite snabbare km-tider)

Say what? Kan du förklara det där lite mera?

Tja, det kanske inte direkt krävs, men jag tycker i princip också att det är en bra idé. I fråga om träningslopp så är en klassisk förberedelse för maran att springa en halvmara några veckor innan.

Jakob....ju mer du skriver om dig själv...ju mera bra råd får du i din fortsatta träningen inför marathon. Var inte rädd....(Nästan) alla är snälla och vill dig bara väl här på FB....Hoppas att ju hajar valören typ...å vem vill hjälpa någon som inte finns

tänker att om man springer milen på en timme så är det inte tempot man kan hålla i fyra 🙂 alltså måste milen gå snabbare...

Det finns inget som säger att du måste springa 6min/km på en mara...

Varför snabbare på milen Jacob?

Känner och känt genom åren människor som varit mindre bra på 10K,
men de har kunnat hålla på länge i samma hastighet.

Kanske du är ej så snabb, men enveten?

Se om det finns något mil-lopp i närheten eller se ut någon stad på kartan och se om det har nåt lopp. Jag blir lite fjompigt och uppsjåssad inför lopp så det kan vara bra att vänja sig vid tanken att det är dags för tävling. Jag sprang Bellmanstafetten n

Ingen halv mara jag någonsin sprungit har jag känt att jag velat springa lika långt ytterliggare när jag kom i mål. Jag har oftast tagit ut mig helt oavsett om det är ett millopp eller ett marathon.

Visst kan du springa någon halvmara innan du gör marade

De kortare loppen hjälper dig nog bara på så sätt att du vänjer dig vid själva tävlingsmomentet. Ett millopp har ganska lite gemensamt med ett marathon, men det kan ju vara trevligt att vänja nerverna vid startskott, trängsel, taktik och allt annat som hö

12