Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Bör man vidta några åtgärder för luftrören(halsduk framför munnen) när man löptränar när det är kallare än typ -8°C? Tänkte köra utomhus på måndag om vädret tillåter och enligt någon prognos jag såg skulle det bli -14°C.

Jag brukar vid kallare än ca -10 använda växlare. Den jag använder heter Lungplus och finns på Apoteket. Tempen verkar vara väldigt individuellt.

Inser att jag nog är en riktig tunnis, för jag väljer annan träning än utomhuslöpning när det är så kallt. 😉 Ner till minus 5-8 är okej, är det kallare så tränar jag inne (förutom raska promenader).

För att svara på frågan så tror jag en halsduk etc för

Jag springer så långsamt att det inte behöver bli någon häftigare andning att tala om. Ibland kör jag enbart näsandning men då djävlar får det gå sakta....!

Jag brukar ha något för munnen, oftast Crafts tunna rånarluva, om det är kallare än -10 ungefär. Nackdelen med den är att även om det gör inandningsluften lite varmare så bildas det is under hakan av fukten. Om du kan komma undan det är det en bra lösning

Jag kör med airtrim och den fungerar med racefiltret ner till -26 men då är det många andra faktorer som gör det svårt med längre utomhuspass än ~45min

"Jag brukar vid kallare än ca -10 använda växlare. Den jag använder heter Lungplus och finns på Apoteket." OBS: modellen du vill ha heter Lungplus Sport, inte bara Lungplus. Bra tips, bra hjälpmedel.

Märker själv att jag får "köldskador" i munhålan vid l

Precis som Anders skriver är det väldigt individuellt. Du får prova dej fram. Själv har jag aldrig behövt några "hjälpmedel", bara drar ner en aning på tempot när det är riktig kallt 🙂

Bra där, Anders B. Lungplus Sport är det jag har.

Som andra säger, men vill prova sig fram, både vad gäller kläder, eventuell "rånarluva" och nångting för andningen. För mig gäller Plungplus under ca -10 och "rånarluva" under ca -15.

Jag har lärt mig andas genom näsan. Funkar kanon. Lugnare andning som plus.

12