Quote from Guest on 14 December 2010, 14:52Någon som vet vad löpbandets lutning motsvarar i verklig backlutning? Jag springer utan större problem 5 km med 8% lutning på band - vilket skulle innebära en höjdskillnad på 400 m "i verkligheten" och antagligen vara väldigt mycket jobbigare.
Jag antar
Någon som vet vad löpbandets lutning motsvarar i verklig backlutning? Jag springer utan större problem 5 km med 8% lutning på band - vilket skulle innebära en höjdskillnad på 400 m "i verkligheten" och antagligen vara väldigt mycket jobbigare.
Jag antar
Quote from Funbeat user on 14 December 2010, 15:02Vad är det som lyfter dig då? Har du en polare som lyfter dig varje steg? Eller vajrar i taket?
Vad är det som lyfter dig då? Har du en polare som lyfter dig varje steg? Eller vajrar i taket?
Quote from Elias Engqvist on 14 December 2010, 15:15Jag måste nog DELVIS hålla med TS. Iofs lyfter man främre foten lite mer och sen lyfter man upp kroppen också - men under tiden har främre foten åkt tillbaka en bit och man lyfter inte kroppen lika mycket som man skulle gjort i en riktig backe!
Jag måste nog DELVIS hålla med TS. Iofs lyfter man främre foten lite mer och sen lyfter man upp kroppen också - men under tiden har främre foten åkt tillbaka en bit och man lyfter inte kroppen lika mycket som man skulle gjort i en riktig backe!
Quote from Funbeat user on 14 December 2010, 15:17Om bandet lutar drar det dig nedåt om du står stilla. Inte rakt nedåt förstås, men kraften har en nedåtriktad komponent. Därför måste du utföra ett fysikaliskt arbete bara för att behålla din lägesenergi.
Om bandet lutar drar det dig nedåt om du står stilla. Inte rakt nedåt förstås, men kraften har en nedåtriktad komponent. Därför måste du utföra ett fysikaliskt arbete bara för att behålla din lägesenergi.
Quote from Funbeat user on 14 December 2010, 15:25Sven: Nej, och det är heller inte 400 m högt i tak... 🙂
Jag hade i princip nästan kunnat springa med denna lutning och ha min höft fixerad, dvs inget rör sig förutom mina ben. Förflyttar jag mig inte vertikalt så har jag inte påverkat min lägesenergi.
Sven: Nej, och det är heller inte 400 m högt i tak... 🙂
Jag hade i princip nästan kunnat springa med denna lutning och ha min höft fixerad, dvs inget rör sig förutom mina ben. Förflyttar jag mig inte vertikalt så har jag inte påverkat min lägesenergi.
Quote from Elias Engqvist on 14 December 2010, 15:26Du har inte märkt att du åker neråt hela tiden så för att inte komma ner till källaren måste då ta ett steg uppåt!
Du har inte märkt att du åker neråt hela tiden så för att inte komma ner till källaren måste då ta ett steg uppåt!
Quote from Funbeat user on 14 December 2010, 15:28Lutningen är samma i backe & på band. Skillnaden är avsaknad av luftmotstånd på bandet. Inget annat.
Lutningen är samma i backe & på band. Skillnaden är avsaknad av luftmotstånd på bandet. Inget annat.
Quote from Funbeat user on 14 December 2010, 15:29Det där har stötts och blötts här:
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article257774.ece
Det där har stötts och blötts här:
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article257774.ece
Quote from Funbeat user on 14 December 2010, 15:31Ah, man kan alltid lita på Ny Teknik..!
Ah, man kan alltid lita på Ny Teknik..!
Quote from Funbeat user on 14 December 2010, 15:35Som jag förklarade behöver du i det här fallet inte förändra din lägesenergi för att utföra ett fysikaliskt arbete. Om du springer 100m med 1% lutning och väger 70 kg blir arbetet ungefär 700 joule oavsett om du springer på band eller i en riktig backe.
Som jag förklarade behöver du i det här fallet inte förändra din lägesenergi för att utföra ett fysikaliskt arbete. Om du springer 100m med 1% lutning och väger 70 kg blir arbetet ungefär 700 joule oavsett om du springer på band eller i en riktig backe.