Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMålsättning
You need to log in to create posts and topics.

Jag behöver lite tips på målsättningar, eller som jag kallar dem, månadsutmaningar! Som exempel, så har jag nu i November månad haft som utmaning att jag ska streak-träna, alltså gör någon typ av träning varje dag. Nu behöver jag komma på fler utmaningar

Tänk på att det ska vara sk. SMARTA-mål

SMARTA Mål

Måste det vara en målsättning i att göra saker varje dag eller varje vecka? Är det inte mer inspirerande med målsättningar som innebär en höjning i prestationsnivå? Vad är det för intressant att göra precis 10 armhävningar per dag - man vill väl förbättr

Tack Mikael för den länken, den var intressant!

Sara: Jo, men självklart vill man utvecklas. Dessa mål är lite mer tänkta som just en "månadsutmaning", utanför dessa är ju det generella målet så klart att bli mer vältränad och att kunna göra olika övning

På tal om armhävningar så skulle en utmaning kunna vara att följa hundredpushups-programmet i en månad, men att stå på knä under armhävningarna, sen kan du nästa månad utvärdera hur långt du har kommigt och huruvida du vill fortsätta med programmet överhu

Jag som brottas med samma problem och hade hoppats på mängder med förslag i rask takt i denna tråd. Och framför allt alternativa mål till streak för novembers utmaning med 1 timmas träning om dagen varje dag tror jag har slitit en hel del på oss som var m

Progressiva mål - varje dag/vecka ska jag göra X fler gånger/längre tid än dagen/veckan innan.

Inspirationsmål - gör en lista med ett antal träningsformer eller övningar som du vill prova och testa alla minst en gång under en månad.

Jag tror att det är viktigt att målen utgår från var man är i sin träning. Om man, som jag, inte har en stabil träningsrutin, så är det viktigare att göra något alls än att man presterar bättre och bättre. För mig kan målet vara fem pass i veckan under tv

Här kommer några ideér från mig.

En månad med fokus på vardagsmotion. Det beror ju lite på hur din vardag ser ut, men några förslag:
- Ta aldrig hissen om du ska upp/ner färre än fem trapppor
-Gå av en station tidigare från buss/tunnelbana eller parkera

Sara, skit bra! Gillar klart idéerna med att köra extra backträning, vardagsmotion o.dyl. i någon månad. Nu ska jag bara ta mig i kragen och tillämpa något av det.