Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMärkligt intervallresultat
You need to log in to create posts and topics.

Först lite bakgrund. Efter att ha skidat en hel del i vinter (första gången jag skidat på ca 20 år) har jag startat löpsäsongen, från slutet av mars, med en del intervaller och enast 2-3 långpass. Jag har valt att inte trötta ut mig med långpass eftersom

1min "vila", står du still då? Om du gör det håller du en fart på 3min/1,5km= 2min/km... Det är lite väl snabbt 🙂 Hur som: Att du inte springer dryga 1,5km under 6min är inte så konstigt! Det är snabbt!

Till pudelns kärna: När du kör så korta interval

Under 1min/1min intervallerna är det aktiv vila som gäller. Mot slutet av passet har det dock blivit si och så med aktiviteten mellan hårdkörningarna. Men jag håller således inte 2 min/km under hårdkörningarna.

Jag uppfattar ditt inlägg som att längre in

Du har rätt i att det är lustigt att du fick sämre tid trots jämn fart. Kan nog mycket väl vara så att du hade en dålig dag!

Det finns många olika sätt att träna upp syreupptagningsförmågan. Det kan variera mellan personer och även ens dagsform. Det byg

Jag får tacka för förklaringarna. Det här med intervaller har varit lite svårt att få grepp om. Lite klarare blev det nu.
Det är nog så att jag är lite ur form för tillfället. Jag gjorde ett nytt försök idag och det gick ännu sämre. Min maxpuls, både igå

För att fortsätta utvecklas krävs variation. Kör man bara intervaller blir det bara en liten variation i fart. Kör man ett lugnt distans/joggpass mellan varje intervallpass blir variationen i fart större. Där har vi en ytterlighet. Maxfart - joggfart. Om

Jag tränar lite olika saker, tex. gym, kampsport..Den enda gren jag tävlat i seriöst och som jag nu iaf (tränings)tävlar i är orientering. Nu när sommarsäsongen är igång blir det ca 1 skogspass, 7km orienteringsbana (ca 8,5 km verklig sträcka, mest i sk

Det tror jag blir perfekt! Jag är också orienterare 🙂

Jaha, du var också orienterare, trevligt. Utan orienteringen och naturupplevelserna skulle jag ha svårt att hålla igång löpningen.
När det gäller träningsupplägget så har långlänkarna oftast gått delvis i skog och delvis längs stigar. Jag löper aldrig på