Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonMAF-träning
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag har precis i år börjat med löpning och uthållighetsporten på allvar. Har tidigare ingen som helst bemärkelse i någon form av uthållighetsträning mer än fotboll, kampsport, badminton och MTB. Jag sysslat med det i ett eller två år och sedan trött

Hej!

Så här tror jag att det är:
Det finns i princip två system - ett anaerobt system och ett aerobt system.
För att träna det anaeroba systemet så skall man träna riktigt intensivt - hård styrketräning, intervallträning över tröskelpuls, etc. Man får st

Ahh men det fanns ju något att ta till sig

Tackar för ditt utförliga beskrivning om just träningen och lågpulsträning. Det uppskattas enormt.
För jag kör ju alla disciplinerna och märker att min lågpluls/MAF-puls ligger på 150 (180-30 år). Märker ju att

Angående MAF-testet så bör du alltid få långsammare löpning ju längre du springer. Om du inte får det, eller får väldigt liten försämring, så kan det vara ett tecken på att du bör höja din MAF-puls lite dvs att du kör på för låg puls.

Däremot bör dina t

Hmmm.. en sak som jag glömde nämna - din laktat-tröskel ligger nog lägre vid cykling än vid löpning. Det innebär att du troligen borde ligga lite lägre i puls på dina MAF/LSD/lågpuls-pass på cykel än på löpning. Hur mycket det skiljer är individuellt.

180-formeln får man nog se som ett första skott sen kan man finjustera det utifrån sina MAF-tester. Finns inte heller någon riktig definition på MAF-pulsen vad jag vet, så det går inte mäta den i test. Det som borde komma närmst är att leta upp var man ha

Rätt - och det är nog bra att tänka på att det är bättre att köra med lite för låg puls än med lite för hög puls.

Anders vi ligger nog på samma tankebanor för det är precis det jag syftade på med mina frågor...

Jag tackar enormt för responsen! Alltid trevligt!
Jag är bara nybörjare med triathlon iår. Skall köra min första sprintdistans i Katrineholm. En jäkel som lu

En sak du ska fundera på är nog att till hösten skaffa dig en billig trainer (finns för några hundra på Biltema och sedan är väl övre gränsen 10.000) och sedan trampar du inne med pulsklockan på. Kika gärna efter Spinervals Aerobase builder 16-18.

Simtek

Tänker införskaffa mig en sådan på våren när jag skall bygga ihop en Pinarello beställt ifrån Kina (ja det är dumt och snålt för att vara en student).
Samband med det skaffa en trainer så man kan träna hemma i lugn och ro framför ngn rolig film eller två.