Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMalmö Halvmara som nybörjare?
You need to log in to create posts and topics.

Har blivit väldigt sugen på att springa halvmaran i Malmö 11/8 i år, tänkte höra lite med mer erfarna löpare om det överhuvudtaget är realistiskt?

Började träna löpning mer på allvar i februari/mars i år, har haft en del problem med benhinneinflammation

Det tycker jag inte. Det är inte ett svar på rubriken utan ett råd till dig personligen mtp dina benhinneproblem. Testa ett kortare lopp i höst och satsa på halvmaran nästa år?

Ja, det är ju lite oron över benhinnorna som står i vägen. Men överhuvudtaget - hur svårt är steget från milen till halvmaraton? Jag inbillar mig att det inte borde vara så särskilt svårt om man inte har hårda tidsmål åtminstone, men jag kanske har fel?

Jag tycker som Kristina. Skynda långsamt. Bygg upp träningen långsamt så att du inte drar på dig mer problem och spara halvmaran till nästa år.

Springa på asfalt ställer andra krav på musklerna än att springa på gräs. Du kommer på ont, om du inte börjar asfalttillvänjning nu. Gör du det och det går bra, så varför inte?

Jag tror att åldern inverkar på hur svårt det är att gå från milen till halvmara. Åtminstone när det gäller skaderisken man utsätter sig för. Förmodligen klarar en 20-åring av snabb distansökning bättre än en 40-åring..

Men, varför ha så bråttom?

Asfaltsträning vill jag inte börja med riktigt än så det får nog vänta. Åldern är inget problem i mitt fall, är 22 år och har alltid tränat så grundkonditionen finns där 🙂 Det är bara benhinneproblemen som står i vägen just nu.

Bråttom och bråttom - jag

Skanörmilen kan jag rekommendera, sprang det förra året och det var riktigt trevligt!