Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

En fråga till träningspanelen.

Om man tränar för vasaloppet och den träningen består av ett långpass skidor (2-3 timmar) per vecka plus två löppass, tex intervaller + distans/snabbdistans. Efter vasaloppet byts långpasset på skidor ut mot långass löpnin

Min erfarenhet är att just vaderna brukar vara den svaga punkten vid övergång från skidor till löpning.

Bidrar inte med något nytt alltså, men ibland kan det ju vara bra att få en tes bekräftad också.

Två gånger löpning i veckan borde inte ge några problem vid övergång till löpning.

Jag springer mindre än så och mina huvudsakliga problem vid övergång är benhinnorna och vaderna. Men det avhjälps med löpning en gång i veckan under vintern. Är man ambiti

Min oro är inte problem vid övergången utan att musklerna inte kommer att vara tillräckligt starka sen när det blir långpass för löpning. Eller var det det du menade.

Funderar... om du har tid med styrketräning så kanske du skulle byta ut det mot ett löppass, om nu ambitionen är att bli bra på löpning.

@Anders: Såg just i din träningsdagbok att du springer rätt mycket. Har nog inget att tillföra där. Men lycka till i alla fall.

Jonas: Det är inte för mig, det är en kille som vill ha hjälp med träningen. Jag skulle aldrig hålla på med att hasa runt på ett par brädlappar 🙂

Bjarne: Min tanke är att han kör ett kort styrkepass, ca 15 min. Det skulle inte bli mycket löpning av det

Med erfarenhet från någon som springer väldigt mycket och har åkt väldigt lite skidor så kan jag säga att det är tekniken som måste vässas på skidorna.

Började åka förra säsongen. Det som var tyngst var nog en överkroppsmuskulatur som blev fort trött. Bl

OK, eftersom jag inte kan generalisera här får jag utgå ifrån min erfarenhet. Skulle jag springa 2 gånger i veckan och sen en gång skidor för att åka Vasaloppet så skulle jag vara betydligt mer oroad över VL än Stockholm. Att bara köra ett 2-3 timmars pas

Jonas: Ja jag tycker också att det verkar lite lite med endast ett skidpass men den delen av träningen är jag inte "ansvarig" för. Jag har bara de två pass som blev över...