Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMat under långpass
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej! Jag ska springa Lidingöloppet 30 km, mitt lilla problem är att när jag sprungit 1,5 mil blir jag ganska hungrig. Vatten och energidryck hjälper inte, jag behöver nåt mer energiaktigt. Hur gör ni när ni kör långpass. Jag fick ett tips idag på en häls

En löpare jag känner tipsade om russin.

På Lidingö så serverar de bullar, bananer och saltgurka från kontrollen vid 15 km och framåt.
Kolla i infocentret under V: http://www.lidingoloppet.se/start/info.cfm?SupSec_ID=2&Sec_ID=15#V

När jag springer lite längre sträckor brukar jag äta Twix, Kitka

Pannkakor är toppen på löppass. Smöra, sockra och rulla ihop. Mycket energi på liten plats. Lätt att ha i plastpåse och ta en tugga då och då. Skölj ned med coca cola.

En portion av den mumsiga supersöta och kladdiga gelsmörjan var 30:e minut ger iaf tillräckligt med energi. Även om den kanske inte stillar ren hunger.

Tja, Rune Larsson rekommenderar sill. Mycket intressant och tänkvärd föreläsning, förutom att den är underhållande.

Kan vara ett tips.

http://www.ur.se/play/157952

Nu är det ju ändå så att Rune Larsson springer LÅNGT. Där blir protein, mineraler etc viktiga.

Kroppen bör inte drabbas av någon fundamental energibrist på 30km, det ska räcka fint att toppa upp med lite socker och dricka (det är inte så varmt längre så

jag har nu inte så stor vana av långpass men på de pass jag sprungit har jag varit allt annat än hungrig..Har dessutom haft problem att få i mig mat timmarna efter jag sprungit längre pass (15-20 km)

Jag har haft problem med att jag blivit akut hungrig efter ca 1-2 mils löpning. Speciellt om jag ökat tempot. Började äta omelett lite då och då och efter det har jag inte känt av hungern. Så att testa att äta mer protein är mitt tips.

I tråden om mat in

Jägargodis funkar bra för mig, inte så mycket men lite att tugga på för att undvika att bli tokhungrig efteråt. Efter Kungsholment Runt (1/2 maran) var jag helt utsvullten, fixades med 5 kanelbullar, bananer, kexchoklad, cola, kaffe mm.

Jägargodis = bla

12