Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelMaxpuls och kadens
You need to log in to create posts and topics.

Hej hej!

Jag håller på att läsa en trevlig bok, Lactate threshold training av Peter Janssen. I den är bland annat världsrekorden på 1h cykling listade, och i princip alla har legat på en kadens runt 100-105.
Han menar att den optimala kadensen (om man in

Nu under vintersäsongen är det tillfälle att cykla på lätta växlar och hög kadens, så träna med 100 kadens, när sedan våren kommer kanske 80-90 är den kadens som du tycker är bra. 70-80 är enligt mitt tycke lite lågt, då det kan finnas risk att knäna tar

Tack, det låter som ett bra upplägg 🙂
Då jag inte kommer upp i några jättehöga hastigheter (än) så hoppas jag på att behålla eller varför inte öka styrkan men kunna trampa mycket snabbare. Brukar ni vana cyklister satsa på snabbhet under en period och s

Om du gillar att räkna på kadenser, utväxlingar o hastigheter kan du få ditt lystmäte här: http://analyticcycling.com/

Apropå Kadens, i nästa nummer av kadens (cykeltidningen alltså) kommer det att vara ett jobb på just det. Ute den 20 januari ungefär.

Louise, det hänger liksom ihop. För att cykla fort krävs det styrka och syreupptag. Det finns ideer om att en starkare muskel kan leverera mer watt med samma syreåtgång än en inte lika stark muskel. För att prata bilspråk blir man mer vridstark.
Marcus Lj

Jo, han är rätt snabb 🙂
Min fråga är snarare hur man bäst tränar upp sig för att bli mer vridstark?

Funderingar som behöver lite input:
-Det bästa rent muskulärt borde ju vara att cykla tungt med hög kadens, men det blir ju rätt jobbigt för hjärtat --

Ja det finns ideer om att köra låg kadens med tung belastning, dock tror jag inte på det pga: Lätt att få knäproblem och att en del får svårt att få upp farten efter sådan träning.
Intervaller är för syreupptagningen men ger naturligtvís viss styrka.
Själ

Intressant tråd!

Menar du att du enbart tränar lättare växlar med hög kadens på cykeln, och koncentrerar muskelträningen till gymmet? Spännande om det skulle vara så.

Lotta, jag skulle gärna utveckla detta men det är svårt att vara relevant när du valt att inte visa din träning.