Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelMaxpuls och kadens
You need to log in to create posts and topics.

Att cykla med hög kadens och lätt motstånd kallas för sköljpass och ger ingen träningseffekt. De är till för att spola rent musklerna efter ett hårt kvalitetspass dagen innnan. Skall inte vara längre än 45-60 minuter. Typ

Stefan, det var en generellt ställd fråga och inte relevant till min träning. Jag hade uppfattat hög-kadens-träning ungefär som Per skriver, men du får gärna utveckla mer om du har tid och lust 🙂 Tack!

Jag tycker mig ana en viss begreppsförvirring här: "Att cykla med hög kadens och lätt motstånd kallas för sköljpass och ger ingen träningseffekt." Det du menar här är ett återhämtningspass där man spinner på lätta växlar för att bli av med "hårdheten" i b

1 X och 2..

Jag ser ingen begreppsförvirring i ordet sköljpass. Det är som du säger en form av återhämtningspass och brukar ofta kallas, just sköljpass.

Håller med Paolo, det är ju absolut möjligt att genomföra ett hårt träningspass med hög kadens. Återhämtning är för mig nåt helt annat trots att man även då har hög kadens.

Vad gäller styrka: det bästa sättet att träna grenspecifik styrketräning borde ju

..för att förtydliga min ursprungliga fråga:

Trivs ni som har hög maxpuls bättre med hög kadens och ni med lägre maxpuls med låg kadens?
Nån som lagt märke till om äldre cyklister oftare kör med lägre kadens?

Nu ska jag ladda inför ett spinningpass me

Utgångsfrågan och svaret på det är att det är olika sorters trötthet som infinner sig med låg kadens-tunga växlar och vid hög kadens-lite lättare växlar.

Vid entimmes rekorden är det fast utväxling på bana som gäller och det är lite annorlunda, minst sag

Hög eller låg maxpuls har ingen betydelse.

Tog tag i saken och googlade lite, här är ett utdrag på vad jag hittade i amerilanska Outside (http://outside.away.com/outside/bodywork/carmichael-20070829.html):

"Spinning with little or no resistance at a high speed is not the same as riding with more