Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jahapp, gjorde ett hemmagjort maxpulstest igår. Mycket väl uppvärmd, nya skorna på och flög fram så jag la i en högre växel o sprang så i dryga minuten, påföljande minut ännu snabbare och AARGHH överväxeln i och sprang det snabbaste jag någonsis sprungit

astmaspray är dopingklassat.
får användas i begränsad dos om det är anmält till respektive förbund.

något mer begåvat hadde jag inte att bjuda på i denhär frågan 😀

Jag är lite förvirrad av det du skriver. "Lånat" sprayen ibland, tar du astmaspray utan att ha astma? Även att få hjärtklappning av det känns inte jättebra. Mitt tips är nog att inte använda det mot rethosta eller i alla fall rådfråga en läkare innan vad

Du bör inte själv leka doktor utan ha ett eget recept om du behöver astmamedicin.

Det kan också vara att du fått "Prologhosta" som det kallas i cykel.

Väldigt hög puls under 1-9 minuter och då får man hosta för man anstränger lungor o luftrör till max.

Jag har diagnoserad ansträngningsastma och känner igen mig i din beskrivning. Jag har försökt att intervallträna samt "köra gärnet" vid några få tillfällen, men gav upp eftersom detta utlöste astman. Astman kändes som en spänning kring hals och rethosta,

Vad är det för astmamedicin? Är det av beta-2-variant så är darrningar och hjärtklappning vanliga biverkningar.
Men alltså, varför maxa igen om du vet att du får ansträngningsutlösta andningsbesvär?

Jag tog aldrig ut den medicin jag blev föreskriven av doktorn, men under undersökningen fick jag astmamedicin som beskrevs ha sådana biverkningar som du beskriver.

Frågar du mig om varför jag maxar så menar jag att jag INTE maxar, utan håller mig på 172

Jessica Ahlstrand-Carlsson: Ahh.. antar att träningen förbättras..undrar fortfarande om maxpulsen påverkas o hur..funderar på om jag ska ta spray innan nästa testtillfälle..

Karl Sjödahl: Så här ligger det till: Hade envis rethosta o gick till docktorn,

"Katarina Bildström: Tack snälla för att du berättat så ingående, hur har du det när det är kallt ute? Får du astma vid lägre puls? Jag har inte som mål att ligga så högt vid träningar utan vill bara testa vilken maxpuls jag har."

Kul att vara till hjälp