Quote from Guest on 14 February 2010, 22:08Är det möjligtvis någon här på FB som känner till hur mycket det går att höja sin mjölksyratröskel? Finns det ett medfött "tak" för hur högt det är möjligt att komma (i % av VO2max), eller har vi alla samma möjligheter?
Är det möjligtvis någon här på FB som känner till hur mycket det går att höja sin mjölksyratröskel? Finns det ett medfött "tak" för hur högt det är möjligt att komma (i % av VO2max), eller har vi alla samma möjligheter?
Quote from Funbeat user on 14 February 2010, 22:18Finns lite olika åsikter inom idrottsfysiologin om detta, t.ex. hävdar en del forskare att man egentligen borde kunna höja tröskeln ända upp till 100 % av VO2max (som givetvis också borde vara teoretisk gräns). Andra lägger sig nog mera konservativt här.
Finns lite olika åsikter inom idrottsfysiologin om detta, t.ex. hävdar en del forskare att man egentligen borde kunna höja tröskeln ända upp till 100 % av VO2max (som givetvis också borde vara teoretisk gräns). Andra lägger sig nog mera konservativt här.
Quote from Funbeat user on 14 February 2010, 22:23Det känns som att det vore exakt samma sak att fråga om det finns ett medfött tak på hur snabbt man kan springa 10km, eller om alla har samma möjlighet.
Svaret (mitt) är att taket är 100% för alla, sen är det ingen som kommer uppnå de sista %-enheterna p
Det känns som att det vore exakt samma sak att fråga om det finns ett medfött tak på hur snabbt man kan springa 10km, eller om alla har samma möjlighet.
Svaret (mitt) är att taket är 100% för alla, sen är det ingen som kommer uppnå de sista %-enheterna p
Quote from Funbeat user on 15 February 2010, 09:23Det brukar ju sägas att man kan förknippa farten vid VO2max med det tempo man kan hålla på en tävling i runt 10 minuter, och motsvarande laktattröskeln i 60 minuter. För de manliga världrekorden är i så fall farten vid lakttattröskeln ungefär 90% av fart
Det brukar ju sägas att man kan förknippa farten vid VO2max med det tempo man kan hålla på en tävling i runt 10 minuter, och motsvarande laktattröskeln i 60 minuter. För de manliga världrekorden är i så fall farten vid lakttattröskeln ungefär 90% av fart
Quote from Funbeat user on 15 February 2010, 09:36http://www.aktivitus.se/index.php?id=101&action=visa
Har länkat till denna innan och även om det inte är svar på trådskaparens fråga, så har personen i fråga en tröskel på 94% av Maxpuls.
http://www.aktivitus.se/index.php?id=101&action=visa
Har länkat till denna innan och även om det inte är svar på trådskaparens fråga, så har personen i fråga en tröskel på 94% av Maxpuls.
Quote from Funbeat user on 15 February 2010, 10:41Oj, vad lätt det ser ut när Japhet springer! Jag undrar om vem som helst har möjlighet att bli så snabb? Eller är det genetik som spelar in, som Rune Larsson brukar säga: "det gäller att ha fått bena instuckna rätt i röva..."
Oj, vad lätt det ser ut när Japhet springer! Jag undrar om vem som helst har möjlighet att bli så snabb? Eller är det genetik som spelar in, som Rune Larsson brukar säga: "det gäller att ha fått bena instuckna rätt i röva..."
Quote from Funbeat user on 15 February 2010, 15:10vid ett test så hade jag 85% av vo2 max vid 91% av maxpuls! Jag ska göra om testet för det verkar knappast rimligt.
vid ett test så hade jag 85% av vo2 max vid 91% av maxpuls! Jag ska göra om testet för det verkar knappast rimligt.
Quote from Funbeat user on 15 February 2010, 15:20joakim: Verkar ju stämma exakt enl. formeln som Swain mfl. tog fram:
%mhr = 0.64*%vo2max+37http://www.brianmac.co.uk/vo2max.htm
joakim: Verkar ju stämma exakt enl. formeln som Swain mfl. tog fram:
%mhr = 0.64*%vo2max+37
Quote from Funbeat user on 15 February 2010, 17:31Ja det gör det ju. ja ja det var lite annat oxå som inte jag fick ihop.
Ja det gör det ju. ja ja det var lite annat oxå som inte jag fick ihop.
Quote from Funbeat user on 17 February 2010, 14:46Det snackades ju om att Per Elofsson hade sin mjölksyratröskel 3 slag under sin maxpuls. Det sa testledaren på Fitforfight.se när jag gjorde test där så mer belägg än så för att det är sant har jag ej.
Det snackades ju om att Per Elofsson hade sin mjölksyratröskel 3 slag under sin maxpuls. Det sa testledaren på Fitforfight.se när jag gjorde test där så mer belägg än så för att det är sant har jag ej.