Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelMejade ner cyklist - får dagsböte …
You need to log in to create posts and topics.

12

En bilist, som kör i bussfilen, kör på en cyklist på ett övergångsställe.
Cyklisten skadas svårt och blir medvetslös i flera veckor.

Bilföraren döms till vållande till kroppsskada och obehörigt avvikande från olycksplats (eftersom hen smiter). Och dags

Jag tycker inte Sveriges rättsystem fungera så domen var förväntat

Svårt att säga om det var vårdslöshet. Jag tycker att det beror på hur cyklisten uppträdde och vilken hastighet bilisten hade. Cyklisten bör ha sett sig för innan han/hon körde ut oavsett om det var en bil eller buss som kom körande, men bilisten kan ha k

Vad jag förstod cyklade hon rakt ut på ett obevakat övergångsställe = bröt själv mot trafikreglerna. Detta ska också ha varit skäl till att mannen inte dömdes hårdare. Dock oförlåtligt att han smet, tycker jag.

Enligt vittnen körde han "väldigt fort" men det finns inga mätningar ... hon flög tydligen iväg ca 30 m och det är en rejäl buckla i bilens framflygel.

Jag är normalt inte den som ropar på hårdare straff - men - bara det faktum att han smet, försökte dölja sina spår, förnekade och ljög om sin gärning tyder på en medvetenhet om hans egen brottslighet som borde gett ett kännbart fängelsestraff.

(Med andra

Det är ju smitningen som är det värsta brottet.
Nu fanns här andra människor som kunde hjälpa till. Men om olyckan skett på en ödslig plats. Om cyklisten blivit liggandes och inte kunnat kontakta hjälp? Är den smitningen då värre.
Det tycker inte jag. Bi

Jag håller med. Smitningen är det absolut värsta i det här fallet. Om det hade gått riktigt illa så hade bilföraren kunnat bli vållande till annans död. Alla kan vi ju göra fel och här verkar det som att båda parter brutit mot flera lagar vilket orsakat o

Det finns flera fall där utgången har varit dödlig men det har varit en olycka och därmed inte vårdslöst. En olycka är en olycka och ska inte straffas. Men att smita från platsen, även om det är en hemsk olycka, och sedan ljuga om det. Då har personen upp

Att ljuga om olyckan är inte vårdslöshet i trafik. Vad jag känner till så är det inte olagligt på något sätt att ljuga. Förutom i domstol då så klart. Vårdslöshet och att avvika från olycksplats tror jag inte kan hänga ihop eftersom vårdslöshet är det som

12