Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelMejade ner cyklist - får dagsböte …
You need to log in to create posts and topics.

12

Att smita från olycksplats trodde jag räknades som lika allvarligt som rattfylleri, eftersom det bl a är ett sätt att förhindra att giltiga drogtester utförs på de inblandade. Dessutom försvårar man utredningen även på andra sätt. Den som smiter underlåte

En olycka är en olycka ...

Men att smita, dölja spår, upprepade gånger förneka och ljuga om sin gärning är så kallade rekvisit som pekar på att han är medveten om det felaktiga i sin gärning.(Och detta styrks också i förundersökningen).

Hade det bara va

Anders det var min högst personliga åsikt att smita från platsen gör det till vårdslöst beteende,
Sen är det ju faktiskt så att jag som tilltalad i en domstol kan ljuga. Det är inte straffbart. Ökar kanske inte mina chanser till en friande dom eftersom tr

Inte osannolikt var föraren påverkad, att straffet för smitning då inte ens är i närheten av straffen för sannolika men numer ej bevisbara brott är märkligt.
24000 kr är ju inte ens i närheten av vad skadorna på bilen lär kostat att laga.

Jag håller med de som tycker killen kom lindrigt undan - och att smitningen i sig motiverar ett mycket strängt straff med tanke på hur illa skadad offret blev.

När det gäller bötesbeloppet måste man "tyvärr" vara försiktig med att utgå från själva belopp

(t+) på det Stefan

"Vad jag känner till så är det inte olagligt på något sätt att ljuga"

Andreas Andersson. Det kallas mened eller osann partsutsaga. Det kan också ses som bedrägligt beteende eller tom bedrägeri att ljuga.

"Mened

Den som i svensk rätt avgivit vittne

P. Du missade visst meningen efter det du citerar. Här är båda meningarna: "Vad jag känner till så är det inte olagligt på något sätt att ljuga. Förutom i domstol då så klart."

Sen har Franz Tiensuu även lagt till att som åtalad så får man ljuga hur myck

"Föraren dömdes här alltså till 100 dagsböter, och med totalt bötesbelopp på 24000 betyder det alltså att dagsboten satts till 240 kronor."

Det innebär att föraren tjänar ca 240000kr/år (Dagsbot 1/1000 av årsinkomst)

För inte så länge sedan dömdes en pe

Andres, du kanske missade följande.

"Det kan också ses som bedrägligt beteende eller tom bedrägeri att ljuga."

Och det sker kanske inte i en domstol.

Och jag läste och förtydligade bara det du skrev.

Det kan också vara frågan om att skydda en brotts

12