Quote from Funbeat user on 22 July 2010, 15:12Hmm.. Jag missade nog det mesta i skolan:-) men jag tror kappast att skillnaden i syremängden är märkbar. Jag känner mig alltid mycket starkare när det är varmt (till en viss grad 30+), än om det är kallt (15+). Det intressanta är att det har ändrat sig u
Hmm.. Jag missade nog det mesta i skolan:-) men jag tror kappast att skillnaden i syremängden är märkbar. Jag känner mig alltid mycket starkare när det är varmt (till en viss grad 30+), än om det är kallt (15+). Det intressanta är att det har ändrat sig u
Quote from Funbeat user on 22 July 2010, 15:21Ari: Här (http://school.chem.umu.se/Compiled/experiment.html) finns en hel hög roliga experiment om man känner att man missat något i skolan!
I frågorna kring temperatur tror jag det mesta handlar om vana. Tydligen har man gjort ett test som presenterade
Ari: Här (http://school.chem.umu.se/Compiled/experiment.html) finns en hel hög roliga experiment om man känner att man missat något i skolan!
I frågorna kring temperatur tror jag det mesta handlar om vana. Tydligen har man gjort ett test som presenterade
Quote from Funbeat user on 22 July 2010, 15:49Gå om, tänk rätt.
Gå om, tänk rätt.
Quote from Funbeat user on 22 July 2010, 16:13Är man varm/svettas binder man blod i huden, blod som gör bättre nytta i musklerna. Sekundärt behövs mer vätska och då går det åt blod i magen som hellre ska vara i benen.
Är man varm/svettas binder man blod i huden, blod som gör bättre nytta i musklerna. Sekundärt behövs mer vätska och då går det åt blod i magen som hellre ska vara i benen.
Quote from Funbeat user on 22 July 2010, 16:40Nu är jag inte helt outbildad, men min expertis ligger inom andra områden. Att det skulle finnas mer syre i luften vid kallare väder kan jag inte uttala mig om, men att det skulle vara så stor skillnad att det skulle ha någon betydelse är jag mer tveksam
Nu är jag inte helt outbildad, men min expertis ligger inom andra områden. Att det skulle finnas mer syre i luften vid kallare väder kan jag inte uttala mig om, men att det skulle vara så stor skillnad att det skulle ha någon betydelse är jag mer tveksam
Quote from Funbeat user on 22 July 2010, 16:48Min kommentar var inte illa ment, jag hittade en massa roliga grejer på den sidan som jag mer än gärna skulle vilja experimentera med.. 😀
Luft är en gasblandning, och när gasen blir kallare så får det plats fler molekyler per liter luft. Då får man in m
Min kommentar var inte illa ment, jag hittade en massa roliga grejer på den sidan som jag mer än gärna skulle vilja experimentera med.. 😀
Luft är en gasblandning, och när gasen blir kallare så får det plats fler molekyler per liter luft. Då får man in m
Quote from Funbeat user on 22 July 2010, 16:59Annelie jag tog inte illa vid mig:-). Alla kan inte vara tokutbildade! Har eget företag som går bra, så pluggandet är mer för självkänslan än något annat.
Då undrar jag om det extra syret kan tas upp av lungorna? Jag upplever det inte så.
Annelie jag tog inte illa vid mig:-). Alla kan inte vara tokutbildade! Har eget företag som går bra, så pluggandet är mer för självkänslan än något annat.
Då undrar jag om det extra syret kan tas upp av lungorna? Jag upplever det inte så.
Quote from Funbeat user on 22 July 2010, 17:14Jag tror det är syrets partialtryck som kroppen bryr sig om, eller? I å fall borde lufttrycket vara en viktigare variabel än fuktigheten.
I vilket fall, är inte blodet alltid m e m maximalt mättat med syre när det lämnar lungorna? Har för mig nån skrev d
Jag tror det är syrets partialtryck som kroppen bryr sig om, eller? I å fall borde lufttrycket vara en viktigare variabel än fuktigheten.
I vilket fall, är inte blodet alltid m e m maximalt mättat med syre när det lämnar lungorna? Har för mig nån skrev d
Quote from Funbeat user on 22 July 2010, 17:17Ändras inte lufttrycket med temperaturen?
Hur är det med de där gaslagarna och avacados tal?
Ändras inte lufttrycket med temperaturen?
Hur är det med de där gaslagarna och avacados tal?
Quote from ellen olsson on 22 July 2010, 18:00pV=nRT
pV=nRT