Quote from Guest on 4 August 2010, 14:04Jag har blivit sugen på att skaffa mig ett par lättviktskor typ Nike Lunarglide +2 eller liknande.
Problemet är att jag har en svag högerfot med nedsjunket fotvalv s.k. metatarsalgi. Jag fixar att springa längre sträckor utan att smärtan blir alltför dj*
Jag har blivit sugen på att skaffa mig ett par lättviktskor typ Nike Lunarglide +2 eller liknande.
Problemet är att jag har en svag högerfot med nedsjunket fotvalv s.k. metatarsalgi. Jag fixar att springa längre sträckor utan att smärtan blir alltför dj*
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 14:14Jag skulle låta bli lättviktarna. Två månader är för lite för att träna upp fotstyrkan på skulle jag tro. Däremot kan det ju vara en idé att blanda in lite styrketräning för fötterna readn nu men försiktigt så kanske du kan köra lättviktare nästa säsong.
Jag skulle låta bli lättviktarna. Två månader är för lite för att träna upp fotstyrkan på skulle jag tro. Däremot kan det ju vara en idé att blanda in lite styrketräning för fötterna readn nu men försiktigt så kanske du kan köra lättviktare nästa säsong.
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 14:39Först ska det erännas att jag inte har järnkoll på vilka effekter metatarsalgi ger på löpning.
Hursomhelst, Lunarglide har ganska mycket dämpning egentligen, men mindre support (pronation etc.) än dina Asics. Jag säger köp skorna och prova! Varva in dem
Först ska det erännas att jag inte har järnkoll på vilka effekter metatarsalgi ger på löpning.
Hursomhelst, Lunarglide har ganska mycket dämpning egentligen, men mindre support (pronation etc.) än dina Asics. Jag säger köp skorna och prova! Varva in dem
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 14:46Jag vet inget om din åkomma, även om jag har Morton´s tå och därför emellanåt haft problem i framfoten.
När jag nyligen bytte skor till ett par lättviktare (Saucony Grid Type A3) så sjönk marschfarten på långpassen. Från c:a 4.40 min/km ner till c:a 4.20
Jag vet inget om din åkomma, även om jag har Morton´s tå och därför emellanåt haft problem i framfoten.
När jag nyligen bytte skor till ett par lättviktare (Saucony Grid Type A3) så sjönk marschfarten på långpassen. Från c:a 4.40 min/km ner till c:a 4.20
Quote from Funbeat user on 8 August 2010, 19:16Tack för tipsen pojkar (t+). Jag tror jag tar alla tips till mig och kokar ihop till följande. Köper ett par lättviktsskor men har inget krav på att springa med dom i Berlin. Använder dom lite sparsamt nu i början på kortare sträckor för att se hur foten
Tack för tipsen pojkar (t+). Jag tror jag tar alla tips till mig och kokar ihop till följande. Köper ett par lättviktsskor men har inget krav på att springa med dom i Berlin. Använder dom lite sparsamt nu i början på kortare sträckor för att se hur foten