Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMilen på 4 veckor
You need to log in to create posts and topics.

Hej! Jag ska springa Sylvesterloppet på Nyårsafton och undrar hur jag bäst lägger upp min träning inför det för att få så bra tid som möjligt!

Min senaste miltid ligger på 51,34, det var i augusti, på midnattsloppet. Det var mitt första lopp och det var

Dag 1: 10 min stadig löpn, 10 min tävlingstempo, 10 min stadig löpn, 10 min tävlingstempo, 10 min stadig löpn.
LEDIG DAG
Dag 2: 8 km stadig löpn med en handfull tillfälliga ryck några hundra meter.
LEDIG DAG
Dag 3: 15 min stadig löpn, 5 ggr (2 min snabbt/

snabb fråga ang din plannering. Ingen ledig dag emellan dag 4 och dag 1?

idag spring jag inte efter något plan, utan bara när jag känner för det och har tid. En vecka kan det bli 5km och den andra 45km. under nov har jag hittat en bättre rutin, men

Det finns ju som inte plats för det om man vill träna 4 dagar/vecka. Men det finns ju inget som hindrar att man gör träningsveckan 8 dagar lång, vilket kan vara att föredra kanske. Själv har jag i grundutförandet ledig dag på fredagar (samt måndagar = sty

Alltså styrketränar ju 4 dagar i veckan. Den dagen jag t.ex kör ben brukar jag bara köra lätt löpning som uppvärmning och inget löppass! Har även de senaste veckorna börjat med VÄLDIGT lätta distanspass, (5,48 min/km) som återhämtning eller som utfyllnad

Vila kan mycket väl vara aktiv vila om man förmår att ta det lugnt. Det är egentligen inte så konstigt om man tänker på det som vardagsmotion. Jag känner folk som cykelpendlar 3 mil om dan men aldrig skulle registrera det som träning.

Man kan skapa sig 2träningsblock per dag. Då kan man vila em dag1 och fm dag2.

Jag tränar ganska mycket cykel men nästan ingen löpning och lyckades springa tömilen (10km terräng) på 39 minuter genom att kika på det här programmet:
http://www.runnersworld.co.uk/racing/rws-4-week-10k-schedule-6-7-days-per-week/77.html

Totalt tränade

En "fartnyckel" till farterna steady, fast, easy... som nämns i programmet ovan finns här:
http://www.runnersworld.co.uk/racing/pace-key/86.html

Tack för svaren! 🙂 JAA. Det är helt sjukt att man blir snabbare än vad man kan tro med en nummerlapp och tusen andra löpare runt omkring sig! Jag gillar inte att bli omsprungen! 🙂