Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMinimalistlöpning och hastighet
You need to log in to create posts and topics.

Många pratar sig varma över minimalistisk/barfota löpning vad gäller skador och det låter ju bra om man har problem. En viktig del i det hela är, vad jag förstår, att öka distansen succesivt när man "byter" löpsteg och slänger sina traditionella, dämpade

Som både fet och relativt otränad så är mina tider inget att skryta med. Satsar på att klara Lidingöloppet i höst på under tre timmar och för det krävs att allt går precis som planerat.

Olle:
Vad springer du med för skor då?

Oftast inga. Får se vad det blir på Lidingö, ska testa banan med tanke på underlag om nån månad. Om det är för mycket vasst grus blir det mina Vibrams på fötterna. Även om jag klarar att springa på grusvägar utan skor är det inte direkt kul.

Sprang Stockholm Marathon pa 3:24 i Fivefingers KSO i ar. Forra aret gjorde jag den pa 3:48 i "vanliga" skor.

Bytte over till Fivefingers helt i Mars i ar efter nagra pass i Februari.

Jag körde 800m-tävling i VFF. Det fungerade bra, även om jag blev redigt trött i vaderna. Och då brukar jag inte har några problem med 5km VFF.

800m kan tyckas kort, men det intressanta är att man håller ett väldigt högt tempo jämfört med 5km och 10km tä

Jag är nog lite mer än halvvägs genom inkörningsperioden. Jag har gjort tre tävlingar utan de vanliga skorna (5 km terräng i aquasocks på PB 17.40, 12 km terräng på PB 45.20 och 1500 m barfota på - you guessed it - PB 4.49) och som mest två mil i aquasock