Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelminimera sladd...
You need to log in to create posts and topics.

har väl en 4-5mm till ramen, skall ta mig en browse på dem

Conti 4 seasons

Jag har hört att bäst grepp på vått underlag med racer däck får man med helt släta däck.
Tror Sheldon Brown (stavning?) skrev om detta på sin sida.

okay så kanske jag kan klämma in mönstrade 700x28 däck så blir det kanske lite stabilare och förlänger säsongen lite innan jag måste ta till gamla monstercykeln

Mönster hjälper mot grus och skräp, vill du få bra fäste på slätt underlag är släta däck faktiskt bättre. Sen som Andrew skrev, bromsa innan svängen så att all friktion som finns tillgänglig kan användas för svängen, bromsar du samtidigt går en del frikti

Släta däck ger störst kontaktyta. Mönster gör ingen egentlig nytta på underlag hårdare än gummit i däcken.
Mer läsning: http://www.sheldonbrown.com/brandt/slicks.html

Om du inte redan gör det, bromsa med framhjulet. Blir inga sladdar då inte eller i alla fall väldigt sällan.

Men bromsa då ner innan kurvan nu när hösten/vätan/löven/mm. är på ingång. Annars kan det bli onödigt spännande när framhjulet tappar fäste mitt

2 hjuls-sladd på cykel är grymt skoj 🙂

Mmmmmm kan tänka mig det;)

Vänligen

P.

Hade liknande upplevelse nu på morgonen kom som vanligt i max hastighet så var det en fotgängare i innerkurvan så jag fick svänga lite senare och lägga ner cykeln mer, framhjulsdubbarna tuggade ljudligt mot asfalten som var torr, det kändes lite vådligt.