Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej! Jag har kört intervaller i ca 1 år. Jag har ibland problem med benhinnorna och har märkt att det hårda tempot vid intervaller gör att jag nästan aldrig blir helt fri från ömmande ben (dock är det inte någon fullt utvecklad benhinneinflammation).

Jag

Testat att springa intervallerna på mjukt underlag? Är skonsammare för benhinnorna.

Jag är ingen expert på nåt vis men vill ändå berätta hur jag tänker. 🙂

Inga intervaller är meningslösa. ´

Däremot får man kanske klargöra syftet med intervallträningen. Jag gissar på att intervaller i pulsspannet 90-95% av maxpulsen (testad) höjer syr

Jag får lite ont i benen (mest hamstrings i.o.f.s.) om jag springer intervaller på asfalt men känner ingenting efteråt om jag kör på löparbana.

Kan det vara så att grundträningen är för dålig?
För att träna intervaller så är det bra om man är bra tränad först.

Det går bara inte att bygga en lyxvind på en skranglig bottenvåning och ännu sämre grund.

Grundträningen är för dålig: Det köper jag absolut. Efter Gbgvarv och sthlm-mara skall jag softa ner lite och köra ny uppbyggnad. Detta skall förhoppningsvis göra att jag inte får ont. Men hjälper det inte måste jag dra ner på intervallerna.

Mvh Daniel

Minska farten på intervallerna och kör fler istället. Mer skonsamt för kroppen och i slutändan bättre resultat.

På 85% skulle jag köra långa intervaller 8-12 minuter med 2-4 minuters vila/jogg. Men även snabbdistanser på 5 km fungerar. Du kommer bli bättre av dessa intervaller också, väldigt nyttigt för halvmara och marathon.

Backintervaller i mjuk terräng är en a

Ett sätt är att köra kort vila vilket gör att du inte orkar springa lika fort. Här håller du uppe pulsen väldigt bra då den inte hinner sjunka så mycket på vilan. Kör du joggvila med så slipper du dra igång intervallerna så hårt som det blir vid ståvila.