Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMitt första lopp
You need to log in to create posts and topics.

Hej alla glada!
Ville bara säga att i tisdags så sprang jag mitt första lopp, nämligen lindholmenloppet i Göteborg. Sprang 7,5 km på 44:29.
Är väl inte supernöjd men glad att jag kom under 6min/km iaf. Jag var skitnervös innan och gjorde det klassiska fe

Grattis, bra jobbat!!! (hv)

Vill själv få upp farten så här kan jag tyvärr inte hjälpa till, men du kommer säkert få en massa bra tips (som jag gärna stjäl 😉 )

Spring ofta och lugnt! tex 3ggr/ vecka ca 40 min + 1ggr/vecka 60+ min.
Efter 3-6 månader har du en robust grundkondition.
Efter det, byt ut ett pass med intervall/backe eller lägg in fartlek på ett eller två pass.

Ett mycket vanligt fel är att bara köra

Grattis till första loppet och att du kom under en 6-minutersgränsen!

Personligen kör jag med regeln att ett träningspass bör vara över 30 minuter och då blir valet 7 km, men 4 km är bättre än inget.

Grattis!

jag håller med Anders att det bra att vara ute minst 30 minuter för att bygga kondition. Jag har hört att det är först då som kroppen börjar förbättra sig!

När det gäller backträning och fartlek och gud vet vad så kommer allt sånt i andra hand

Precis som flera skrivit tidigare: En gammal regel för löpning är 3x30. Minst 30 min 3 ggr/vecka bygger kondition.

Du kan lätt börja med 4 km som fartlek. Med uppvärmning (10-15), fartleken (15-20) och sedan nedvärmningen (10-15) så kommer du nog t o m k