Quote from Guest on 6 July 2009, 20:15Hur gör man om man vid ett ram-val hamnar mellan 2 storlekar... hur avgör man bäst om en aningen för liten, eller aningen för stor ram är det bästa alternativet? Man har ju sett många i de lite mer tävlingsinriktade klubbarna som kör med ganska små cyklar
Hur gör man om man vid ett ram-val hamnar mellan 2 storlekar... hur avgör man bäst om en aningen för liten, eller aningen för stor ram är det bästa alternativet? Man har ju sett många i de lite mer tävlingsinriktade klubbarna som kör med ganska små cyklar
Quote from Funbeat user on 6 July 2009, 20:25Hej.
Det är lätt. Man tar den som är mindre. Mycket lättare att höja sadlestolpen mm. än att kapa ramen.
Så den mindre skulle jag köpa. Men det är jag det.
Vänligen
P.
Hej.
Det är lätt. Man tar den som är mindre. Mycket lättare att höja sadlestolpen mm. än att kapa ramen.
Så den mindre skulle jag köpa. Men det är jag det.
Vänligen
P.
Quote from Funbeat user on 6 July 2009, 20:32Jag håller verkligen med om den logiken. Men samtidigt hamnar man ju då i en lite mer nedåtlutad position, så valfriheten att sitta lite mer bekvämt försvinner ju. Men detta kanske samtiigt är anledningen till att många tävlingsinriktade har små cyklar -
Jag håller verkligen med om den logiken. Men samtidigt hamnar man ju då i en lite mer nedåtlutad position, så valfriheten att sitta lite mer bekvämt försvinner ju. Men detta kanske samtiigt är anledningen till att många tävlingsinriktade har små cyklar -
Quote from Funbeat user on 6 July 2009, 21:07Det tror jag också är helt korrekt, Magnus. De vill sitta aerodynamiskt och en mindre cykel är lättare att hantera samtidigt som den väger mindre. Men det gäller ju att kunna hålla den aerodynamiska ställningen också. Annars är det inget värd. Proffsen ha
Det tror jag också är helt korrekt, Magnus. De vill sitta aerodynamiskt och en mindre cykel är lättare att hantera samtidigt som den väger mindre. Men det gäller ju att kunna hålla den aerodynamiska ställningen också. Annars är det inget värd. Proffsen ha
Quote from Funbeat user on 6 July 2009, 21:10Jag har samma dilemma som du. Funderar på att köpa ny MTB och hamnar enligt alla rekommendationssidor och beräkning oftast mitt mellan två storlekar. För min del som gillar att köra tekniskt i skogen faller nog valet åt den mindre cykeln. För din del (som
Jag har samma dilemma som du. Funderar på att köpa ny MTB och hamnar enligt alla rekommendationssidor och beräkning oftast mitt mellan två storlekar. För min del som gillar att köra tekniskt i skogen faller nog valet åt den mindre cykeln. För din del (som
Quote from Marlena Grzywnowicz on 6 July 2009, 21:29Hej!
Jag har samma problem. Jag har dock från förra året valt den loite större ramen. Detta eftersom jag upplever att den mindre ramen blir mer "nervös" och lite mer svårmanövrerad. Jag upplever mig själv som en mer tekniska cyklist påden större ramen. D
Hej!
Jag har samma problem. Jag har dock från förra året valt den loite större ramen. Detta eftersom jag upplever att den mindre ramen blir mer "nervös" och lite mer svårmanövrerad. Jag upplever mig själv som en mer tekniska cyklist påden större ramen. D
Quote from Funbeat user on 6 July 2009, 21:33Rätta mig gärna om jag har fel nu. Men skillnaden mellan sadel och styre torde i praktiken vara minimal mellan två olika stora ramar om man tänker höjdled. Däremot borde det vara kortare distans mellan sadel och styre, i längsled, vilket resulterar i en m
Rätta mig gärna om jag har fel nu. Men skillnaden mellan sadel och styre torde i praktiken vara minimal mellan två olika stora ramar om man tänker höjdled. Däremot borde det vara kortare distans mellan sadel och styre, i längsled, vilket resulterar i en m
Quote from Fredrik Närenfors on 6 July 2009, 21:34Varför skulle man hamna i en mer aggressiv sittställning på en liten ram. Precis som sadelstolpen så justerar man naturligtvis längden på gaffelröret så styret hamnar där man vill ha det.
En ny gaffel brukar ha ett par dm för mycket rör som man får kapa
Varför skulle man hamna i en mer aggressiv sittställning på en liten ram. Precis som sadelstolpen så justerar man naturligtvis längden på gaffelröret så styret hamnar där man vill ha det.
En ny gaffel brukar ha ett par dm för mycket rör som man får kapa
Quote from Funbeat user on 6 July 2009, 21:43Jag utgår från att man inte bör ha särskilt många spacers för att höja styret till rätt position. Spacers borde väl rimligtvis ta bort lite av den styvhet man betalat för samt göra cykeln mer osäker? Och blir inte risken för ett gaffelbrott större med en
Jag utgår från att man inte bör ha särskilt många spacers för att höja styret till rätt position. Spacers borde väl rimligtvis ta bort lite av den styvhet man betalat för samt göra cykeln mer osäker? Och blir inte risken för ett gaffelbrott större med en
Quote from Funbeat user on 6 July 2009, 21:48Min cykel har typ 4 cm spacers. Mer än så finns alltså inte kvar på gaffelröret. Antar att Canyon kapade det till den längden, vilket när jag tänker på det är lite dumt. Brukar färdigmonterade cyklar annars levereras med så pass mycket som ett par dm i ju
Min cykel har typ 4 cm spacers. Mer än så finns alltså inte kvar på gaffelröret. Antar att Canyon kapade det till den längden, vilket när jag tänker på det är lite dumt. Brukar färdigmonterade cyklar annars levereras med så pass mycket som ett par dm i ju