Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelMontera nya växelreglage på gamma …
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag behöver lite hjälp från alla er cykelmekare här på funbeat. Jag tänkte lite som en kul grej skaffa mig en gammal racer (<1000kr), mest för att lära mig meka men också för att cykla en del på förstås.

Min fråga just nu är om det är möjligt att monter

Noooooooooooooooooopppppeeeee!

Detta gjorde jag for ca åtta år sedan.
Då montearde jag shimano ultegrahandtag. Funkar fint.
Men har du en 7 eller 8 delad kasett så kanske det inte blir så bra. Jag hade en 9 delad och dåtidens reglage var för 9 delat så det gick fint.

Köper du en 1000

Jag köpte en gammal racer för 300 spänn i just samma syfte - att lära mig meka eller nåt men jag vet inte i vilken ände jag ska börja så nu står den bara där...

Hur börjar man? Jag bara tittar på den och ser att tubdäcken nog behöver bytas, ekrarna är r

erik du behöver om du kör shimano iallafall nya reglage o förmodligen nytt nav bak o till största del ny bakväxel.
vad sitter det för växlar nu??
gjorde om en kompis cykel lite med samma syfte han hade 7delat o jag gjorde den till 8delat hittade billiga

Tack. Funderat på single speed (fixed är för våghalsigt för mig).

Vad är billigt när vi pratar hjul och är det begagnat eller nytt? Jag har inte en aning om vi pratar 1000 spänn för ett par eller 400.

Eftersom"det är bara att sätta igång" mentalitet så är gamla stålramar kul(t) och ofta ganska rostiga invändigt. Ramen är trots allt +tjugo år gammal.
Bryter du då ut baksvingen till 130 mm så kan ramen spricka vid vevlagerhylsan och det är inte kul(t).
V

du behöver inte "bryta" det är endast 4mm

o 8delat fungerar utmärkt med en tidigare 7delad bakväxel allt shimano.
billiga hjul runt 1000: håll ett öga på ngt säljställe eller reaställe...
naturligtvis tillkommer ngn form av bakdrev sedan typ 100-250kr ti

Det beror på om ramen är byggd för 5, 6 eller 7-delat.

Det är inte min ram och jag ska inte köra på den.

Ok, tack för alla de svaren. Jag har inte köpt någon cykel än så jag får försöka kolla upp innan ett eventuellt köp vad det är som sitter på cykeln i växelväg. Är det någon som har tips på vad man ska leta efter när man är ute efter en gammal racer? Någon

12