Quote from Berit Bengtson on 28 May 2008, 16:53Erik Groth undrade:
> Är det någon som har tips på vad man ska leta efter när man är ute efter en gammal racer?Som många andra redan har skrivit i den här tråden bör du undvika en alltför gammal cykel/utrustning om du enbart vill byta växelreglage.
O
Erik Groth undrade:
> Är det någon som har tips på vad man ska leta efter när man är ute efter en gammal racer?
Som många andra redan har skrivit i den här tråden bör du undvika en alltför gammal cykel/utrustning om du enbart vill byta växelreglage.
O
Quote from Fredrik Närenfors on 28 May 2008, 19:10Varför måste man byta bakväxel, så länge armen är lång nog? Eller så länge den når till ytterlägena. Växeln i sig har ju inte en aning om hur kasetten ser ut eller hur långt det är mellan kuggarna. Det är växelreglagen som styr hur långt bakväxeln flyttar
Varför måste man byta bakväxel, så länge armen är lång nog? Eller så länge den når till ytterlägena. Växeln i sig har ju inte en aning om hur kasetten ser ut eller hur långt det är mellan kuggarna. Det är växelreglagen som styr hur långt bakväxeln flyttar
Quote from Fredrik Närenfors on 28 May 2008, 19:27Nu var det ju ordet *måste* som jag reagerade på. Andra komponenter som inte måste bytas är ju också slitna. Kanske bakväxeln är den nyaste komponenten. Vem vet.
Men att de hamnar tight kan jag köpa. Finns det inte en skruv att ställa det med. C skruv he
Nu var det ju ordet *måste* som jag reagerade på. Andra komponenter som inte måste bytas är ju också slitna. Kanske bakväxeln är den nyaste komponenten. Vem vet.
Men att de hamnar tight kan jag köpa. Finns det inte en skruv att ställa det med. C skruv he
Quote from Bertil Nolheim on 28 May 2008, 19:31Jag har kört med en gammal Deore XT växel och STI-reglage, 9-delat, inga problem.
Geometrin verkar var den samma.
Jag har kört med en gammal Deore XT växel och STI-reglage, 9-delat, inga problem.
Geometrin verkar var den samma.
Quote from Berit Bengtson on 28 May 2008, 19:41Per:
Kedje-spännar/förar-armen är bredare på en 8-delad bakväxel än en 10-delad.
Kedjan är bredare.
Centrum på den innersta/största klingan i en 10-delad kassett är närmare navcentrum än motsv för en 8-delad kassett, därför är det RISK att det blir närkon
Per:
Kedje-spännar/förar-armen är bredare på en 8-delad bakväxel än en 10-delad.
Kedjan är bredare.
Centrum på den innersta/största klingan i en 10-delad kassett är närmare navcentrum än motsv för en 8-delad kassett, därför är det RISK att det blir närkon