Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelMycket meck!!!
You need to log in to create posts and topics.

12

Trots idoga forsok star man dar nu igen med en svart kedja som hoppar titt som tatt, bromsar som gnisslar, en vevarm som trillar av (!) - trots att jag tycker att det inte var langesen jag megameckade sist och trots att cykeln ar ganska ny. Tar det aldrig

Drev och kedja ska se nya ut hela tiden...förutom då du är ute och kör 🙂
Tvätta cykeln efter varje gång du varit ute. Mest nödvändigt om det är MTB, men racern samlar ganska mycket vägdamm också.
Om kedjan ser ren ut så smörjer du in den lätt med olja.

3 timmar i veckan/året runt är nog snittet.

3 timmar i veckan ar nog mer att mitt snitt, ligger snarare pa en timma i veckan for alla tre cyklar...

Problemet ar val ocksa att nar det val regnar och blir morkt sa slits det sa fort och man hinner/orkar inte mecka i veckorna, sa da blir det 10 cykel

Jag räknar allt meck o tvätt!

Jag snittar nog en timme i månaden (tror inte min fru håller med 😉 men det borde nog vara lite mer (tror inte min fru håller med ;-).

Vad kan man gora for att minska slitage och behovet av meck?

Bromsar: skaffa skivbromsar. sluta bromsa.
Vaxlar: navvaxel
Kedja: kardandrift?
Benmuskler: skaffa moppe.

Na, men allvarligt talat, hur ser en slitstark pendlingsmaskin ut?

Allvarligt talat... lika allvarligt som att jobba en fredag... douh!!! så är det riktigt bra med skivbromsar. Eliminerar mycket strul! Med skivor är det alltid rent å snyggt. Kräver aldrig underhåll(sanning med modifikation) Klossar smutsar ner.

Sen när

David - Kan du inte lägga upp ditt vårdschema? Borde sätta standarden tycker jag. Vad använder du i din dagliga vård? Hur underhåller du lager mm?

Cyklar o hjul rivs ned, Byte av styrlinda, wire, bromsgummi två gånger per år.

Kedjor byts, kassetter delas, wire, pedaler, trissor infettas med vaselin/teflon varje månad.
Däck superlimmas vid skärsår.

Kedjor infettas efter varje regnväder eller tvätt.

12