Quote from Guest on 29 April 2011, 16:34Nu behöver jag lite goda råd för hur jag ska jobba för att få mer ork och tryck i benen.
Jag springer långpass i lugnt och fint tempo (6:30-7:00 min/km, 65-75% av maxpuls) och kan utan problem hålla på i två timmar. De andra två passen i veckan kör jag i
Nu behöver jag lite goda råd för hur jag ska jobba för att få mer ork och tryck i benen.
Jag springer långpass i lugnt och fint tempo (6:30-7:00 min/km, 65-75% av maxpuls) och kan utan problem hålla på i två timmar. De andra två passen i veckan kör jag i
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 16:44Backintervaller?
Backintervaller?
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 17:33Jag tror du är inne på rätt spår: korta intervaller. Även Niclas förslag är bra.
Du har en stark motor (hjärta, lungor), men inte tillräckligt tryck i benen. Jag brukar pendla mellan den känsla du har och den motsatta (när motorn är begränsande). När båd
Jag tror du är inne på rätt spår: korta intervaller. Även Niclas förslag är bra.
Du har en stark motor (hjärta, lungor), men inte tillräckligt tryck i benen. Jag brukar pendla mellan den känsla du har och den motsatta (när motorn är begränsande). När båd
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 17:44Det kan även vara läge att testa att köra ex.200m intervaller på bana för att få upp effekten och spänstigheten i steget.
ex. (10-20)x200m med 70s intervall start till start.
Även backintervaller har liknande effekt.
lycka till!
Det kan även vara läge att testa att köra ex.200m intervaller på bana för att få upp effekten och spänstigheten i steget.
ex. (10-20)x200m med 70s intervall start till start.
Även backintervaller har liknande effekt.
lycka till!
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 18:27Förr var alltid mitt problem att benen tog slut först. När jag höjde stegfrekvensen så minskade belastningen på benen drastiskt, så nu är det flåset som begränsar. Jag kan till och med spurta, vilket jag aldrig kunde tidigare.
Förr var alltid mitt problem att benen tog slut först. När jag höjde stegfrekvensen så minskade belastningen på benen drastiskt, så nu är det flåset som begränsar. Jag kan till och med spurta, vilket jag aldrig kunde tidigare.
Quote from Funbeat user on 30 April 2011, 19:26Tack för tipsen. Långpass imorgon, sedan ska jag testa intervallstege på tisdag. Det låter som ett lite kul pass.
Tack för tipsen. Långpass imorgon, sedan ska jag testa intervallstege på tisdag. Det låter som ett lite kul pass.
Quote from Funbeat user on 30 April 2011, 23:47Jag tror på korta intervaller med lång vila för att få fart på benen, typ 200-300 meter med 2-4 minuter vila. Syftet är inte att träna kondition så vilan kan gärna vara lång för att kunna springa snabbt. Sen tror jag plyometrisk träning kan vara bra också
Jag tror på korta intervaller med lång vila för att få fart på benen, typ 200-300 meter med 2-4 minuter vila. Syftet är inte att träna kondition så vilan kan gärna vara lång för att kunna springa snabbt. Sen tror jag plyometrisk träning kan vara bra också
Quote from Funbeat user on 1 May 2011, 00:01+1 Allie
De explosiva musklerna utvecklas dåligt (eller inte alls) om man har kort vila eller långa intervaller. Men det kan vara mentalt tufft att stå på riktigt fort.
Sedan har vi alla olika fördelning av långsamma respektive snabba muskelfibrer, vilk
+1 Allie
De explosiva musklerna utvecklas dåligt (eller inte alls) om man har kort vila eller långa intervaller. Men det kan vara mentalt tufft att stå på riktigt fort.
Sedan har vi alla olika fördelning av långsamma respektive snabba muskelfibrer, vilk