Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningNär ska man träna mest?
You need to log in to create posts and topics.

Under ett tolv veckor långt upplägg inför en mara - vilken vecka ska man satsa på att träna mängdmässigt mest? Var lägger man tyngdpunkten i träningen?

När man känner sig piggast.

Jag skulle planera så att jag trappar upp enligt följande:

v1 Börja inte för hårt. Utgå från där du är idag och lägg på lite till i ditt långpass.
v2 Öka lite mer på både långpass och intensitet på kvalitetspassen.
v3 Öka lite till på långpasset.
v4 Lite

Låter som vecka nio då. Tänkte väl att det borde vara tyngst däromkring 9-10. Samtidigt tror jag inte att man ska trappa ner för mycket efteråt. För lite mängd kanske gör att toppen kommer innan själva tävlingen, gissar jag.
Samtidigt kanske skillnaden är

13 marathonlopp varav 7 i Stockholm.
Du har nog mängden i kroppen.

Ett sätt för dessa ( mig inräknat ) som återkommer för att kunna mest "njuta" men även sätta pers. har varit att deltaga i marathonlopp så ofta tid och lust har funnits.

Börja med 6H

Ja man ska juabsulot fortsätta träna, men efter vecka 9 brukar jag lätta på träningen i alla avseenden.

Du kan få ett exempel från min träningsplanering:

Tre veckor innan
~400 minuter, 80km, 5 pass
Två veckor innan
~275 minuter, 55km, 4 pass
Veckan inna

Tack K-G. Visst blir man bra på det man gör. Min erfarenhet är att marorna är såpass jobbiga att jag har svårt att springa många utan att sänka tempot ganska rejält. Därför har jag få maror men en träningsplanering med inriktning på en topp vid maran.
Int

Nu är det nog så att ställer man ofta upp så tar man det nog inte fullt så allvarligt.
Det blir mer ett väldigt långt träningspass.

Då det är fantastiskt svårt att få det att stämma på ett bestämt datum så har man ju fler chanser att göra ett bra resul