Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelnacke axlar
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag får ont i nacke och axlar när jag cyklar längre sträckor. över 2 mil ca. Någon som har förslag vad jag kan göra. något att ändra på

Håller du i för hårt i styret kanske?
En så enkel sak som att inte hålla så hårt i styret, försöka va lite "slapp" i armarna kan minska spänningarna i nacke och axlar.

Spänd nacke och axlar innebär att du belastar dessa för mycket.
Det kan ju bero på ovana, och att det går över så småningom.

Det kan också beror på fel sittställning.

Från min hemsida (msaweb.se/Cykel):

Inställning:
* Sitt på cykeln med båda bena

Börja med att ställa in din sittställning så du får en bra trampteknik.
Resten ordnar du på hojen och pilatesbollen.
Det gör ont att köra fort och länge på en cykel.

Du sitter nog lite fel, så här ska man sitta så slipper man bekymmer med nacke och axlar. http://www.nazca-ligfietsen.nl/xlntcms/user/upload/Image/explorer/explorer.jpg 🙂

jag bad en "riktigt" cyklist kolla min pos. på cykeln... men hade ont... då va det bara NÖTA NÖTA NÖTA sedan försvann smärtan... jag hade bara otränade muskler...

Lasse: ska jag ligga ner på rygg ska jag sova inte cykla 😉

Jag tror också att det "ska" göra ont att cykla racer. Annars byter man cykel. Det finns anledning till att olika cyklar uppfanns. 🙂

Ska det göra ont att cykla racer!?

Men du verkligen allvar?

Markku S-

- "Förutom inställning i längsled, bör du inte ha styret lägre än sadeln. En motionär behöver oftast hade något högre än sadeln."

Vad menar du med det? Jag får inte ihop det.

Hhhmmm, då gör jag något allvarligt fel då, för jag har inte alls fått ont i nacke och axlar av att cykla racer än... 🙂 Tvärtom tycker jag hittills att jag sitter riktigt skönt på min cykel, har iofs inte så väldans många rundor i kroppen än, men hittil

12