Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hur nedtränade blir ni andra under grundträningssäsongen egentligen? Tappar ni väldigt mkt i kapacitetsförmåga?

Anledningen till att jag undrar är denna säsong i princip är den första jag har grundtränat ordentligt (okt-mars) Har i jämförelse med föregåe

Jag tycker det låter helt normalt. Har du inte tränat snabbhet på ett tag, så tar det några pass att få fart på benen!

Det kommer! ????

Man är säkert olika och jag har säkert lagt upp min träning fel, men för mig har det aldrig fungerat att träna ner mig. Jag har bara blivit trött, sliten och seg, de lättare veckor jag lagt in har känts otillräckliga och när det senare varit dags att lätt

Jag är också lite orolig, fast bara lite. I vinter har jag tränat mer och hårdare än tidigare och ännu inte börjat släppa upp på träningen, trots att många börjat tävlingssäsongen. Intervallpassen har varit mest varit riktigt långa intervaller. Allt för a

Leffe, lita på coachen bara! 🙂

När det känns som att jag glömt av hur man springer snabbt, då har jag gjort en lyckad grundträning 🙂

Första 2-3 passen med fart efter en lång grundsäsong brukar vara riktigt tunga, men sen släpper det -rejält för mig.

Jag har också lyckats träna ner m

Det är fördelaktigt att periodisera och pulsera grundträningsperioden och köra testrundor eller jämföra sig med andra på hårda pass för att få feedback ifall det man gör verkar fungerar. Sällan sker det magi när man släpper upp träningen.

What G says; Det är skillnad på att vara sliten/nedtränad och fartovan. Att tappa tio sekunder per km i högfartsintervaller efter en grundträningsperiod är snarast ett sundhetstecken.

Jag tycker att jag har haft en rätt bra träningsperiod den senaste tiden men har ju i princip endast sprungit i mara-, halvmara- och 10k-fart på kvalitetspassen. Så när jag förrförra veckan skulle börja introducera lite snabbare grejer på bana blev det et