Quote from Guest on 16 June 2009, 19:35Har skaffat det till min IPOD, känns som det ultimata redskapet vid träning,
förutsatt att det mäter ganska rätt...Gör det de? Någon som har koll?
Har skaffat det till min IPOD, känns som det ultimata redskapet vid träning,
förutsatt att det mäter ganska rätt...
Gör det de? Någon som har koll?
Quote from Funbeat user on 16 June 2009, 19:45Om den är kalibrerad är den ungefär lika bra som andra accelerometer-baserade lösningar (dvs +- några %)
http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=348991
Om den är kalibrerad är den ungefär lika bra som andra accelerometer-baserade lösningar (dvs +- några %)
http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=348991
Quote from Funbeat user on 16 June 2009, 20:41Springer oftast med GPS och Nike+ och det brukar skilja max 100m på milen. Åt vilket håll det skiljer varierar.
Springer oftast med GPS och Nike+ och det brukar skilja max 100m på milen. Åt vilket håll det skiljer varierar.
Quote from Funbeat user on 16 June 2009, 23:02Låter helt OK med andra ord... 🙂 Nu har jag iofs inte kalibrerat min, skall göra det imorrn, men uppfattade det som om den var kalibrerad när man fick den.. Nåja.. härlig är den i alla fall...!
Låter helt OK med andra ord... 🙂 Nu har jag iofs inte kalibrerat min, skall göra det imorrn, men uppfattade det som om den var kalibrerad när man fick den.. Nåja.. härlig är den i alla fall...!
Quote from Funbeat user on 16 June 2009, 23:10Kalbireringen är individuell, den ska kalibreras för ditt löpsteg. Inget som går att göra från fabrik inte.
Kalbireringen är individuell, den ska kalibreras för ditt löpsteg. Inget som går att göra från fabrik inte.
Quote from Funbeat user on 16 June 2009, 23:25Hmm.. Men tar man verkligen lika långa steg hela tiden
Hmm.. Men tar man verkligen lika långa steg hela tiden
Quote from Funbeat user on 16 June 2009, 23:49Den är grundkallibrerad efter någon "stittsteglängd" kan jag tänka mig. Brukar inte diffa allt för mycket, men jag rekomenderar att ta den till en bana och göra en personlig kallibrering.
Däremot har jag märkt att sträckan kan variera ganska mycket om d
Den är grundkallibrerad efter någon "stittsteglängd" kan jag tänka mig. Brukar inte diffa allt för mycket, men jag rekomenderar att ta den till en bana och göra en personlig kallibrering.
Däremot har jag märkt att sträckan kan variera ganska mycket om d
Quote from Funbeat user on 16 June 2009, 23:50>Men tar man verkligen lika långa steg hela tiden
Det är ingen enkel stegräknare. Men accelerometern så kan den avgöra förhållandet mellan när din fot är stilla på marken vs. när din fot är i rörelse. Det ger en rätt noggran bild av din fart.
>Men tar man verkligen lika långa steg hela tiden
Det är ingen enkel stegräknare. Men accelerometern så kan den avgöra förhållandet mellan när din fot är stilla på marken vs. när din fot är i rörelse. Det ger en rätt noggran bild av din fart.
Quote from Funbeat user on 18 June 2009, 19:17Ny fråga... Sprang idag, ipoden visar 7,15 m, kartan på jogg.se visar 6,20.. Är det så stor differens eller kan det ha att göra med att kartan på jogg.se inte mäter uppförsbackar korrekt för det var en hel del uppför och nedför....
Ny fråga... Sprang idag, ipoden visar 7,15 m, kartan på jogg.se visar 6,20.. Är det så stor differens eller kan det ha att göra med att kartan på jogg.se inte mäter uppförsbackar korrekt för det var en hel del uppför och nedför....
Quote from Funbeat user on 18 June 2009, 22:52Nej, skillnaden i längd på 12-13% kn inte förklaras med variationer i höjd som normalt inte påverkar mer än några promille. Spring igen, en känd sträcka helst, och se om samma avvikelse kvarstår.
Nej, skillnaden i längd på 12-13% kn inte förklaras med variationer i höjd som normalt inte påverkar mer än några promille. Spring igen, en känd sträcka helst, och se om samma avvikelse kvarstår.