Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningNike+
You need to log in to create posts and topics.

12

Har skaffat det till min IPOD, känns som det ultimata redskapet vid träning,
förutsatt att det mäter ganska rätt...

Gör det de? Någon som har koll?

Om den är kalibrerad är den ungefär lika bra som andra accelerometer-baserade lösningar (dvs +- några %)
http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=348991

Springer oftast med GPS och Nike+ och det brukar skilja max 100m på milen. Åt vilket håll det skiljer varierar.

Låter helt OK med andra ord... 🙂 Nu har jag iofs inte kalibrerat min, skall göra det imorrn, men uppfattade det som om den var kalibrerad när man fick den.. Nåja.. härlig är den i alla fall...!

Kalbireringen är individuell, den ska kalibreras för ditt löpsteg. Inget som går att göra från fabrik inte.

Hmm.. Men tar man verkligen lika långa steg hela tiden

Den är grundkallibrerad efter någon "stittsteglängd" kan jag tänka mig. Brukar inte diffa allt för mycket, men jag rekomenderar att ta den till en bana och göra en personlig kallibrering.

Däremot har jag märkt att sträckan kan variera ganska mycket om d

>Men tar man verkligen lika långa steg hela tiden

Det är ingen enkel stegräknare. Men accelerometern så kan den avgöra förhållandet mellan när din fot är stilla på marken vs. när din fot är i rörelse. Det ger en rätt noggran bild av din fart.

Ny fråga... Sprang idag, ipoden visar 7,15 m, kartan på jogg.se visar 6,20.. Är det så stor differens eller kan det ha att göra med att kartan på jogg.se inte mäter uppförsbackar korrekt för det var en hel del uppför och nedför....

Nej, skillnaden i längd på 12-13% kn inte förklaras med variationer i höjd som normalt inte påverkar mer än några promille. Spring igen, en känd sträcka helst, och se om samma avvikelse kvarstår.

12