Quote from Guest on 4 August 2011, 23:38Ny på appen Nike + GPS!
Hur ofta, eller egentligen hur, mäter Nike + GPS appen, någon som vet??
Jag och min syster sprang samma sträcka samtidigt med samma version av appen på våra resp telefoner men får olika uppmätta sträckor (skiljer 600 m på 1 mil).
Ny på appen Nike + GPS!
Hur ofta, eller egentligen hur, mäter Nike + GPS appen, någon som vet??
Jag och min syster sprang samma sträcka samtidigt med samma version av appen på våra resp telefoner men får olika uppmätta sträckor (skiljer 600 m på 1 mil).
Quote from Funbeat user on 4 August 2011, 23:48Jag tycker du har svaret i din egen beskrivning.... om GPSen har svårt att få kontakt med satelliterna så kommer ju automatiskt sträckan att bli mindre exakt. Ju oftare den "sample.ar", alltså checkar koordinater mot en satellit, desto exaktare blir det.
Jag tycker du har svaret i din egen beskrivning.... om GPSen har svårt att få kontakt med satelliterna så kommer ju automatiskt sträckan att bli mindre exakt. Ju oftare den "sample.ar", alltså checkar koordinater mot en satellit, desto exaktare blir det.
Quote from Funbeat user on 5 August 2011, 08:54Grejen är den att GPS:en i mobiltelefoner är ganska dåliga. Det är inte appens fel. Skaffa en klocka med GPS om du/ni vill ha säkrare distansmätning.
Grejen är den att GPS:en i mobiltelefoner är ganska dåliga. Det är inte appens fel. Skaffa en klocka med GPS om du/ni vill ha säkrare distansmätning.
Quote from Funbeat user on 5 August 2011, 09:18GPS-mottagaren i iPhone 4 är dessutom rätt så ojämn i kvalitet. Den varierar från ex till ex. Jag reklamerade mina två första Iphone 4:or av det skälet eftersom jag testar just appar som använder GPS. Den jag har nu är OK men sämre på GPS än mina HTC-lura
GPS-mottagaren i iPhone 4 är dessutom rätt så ojämn i kvalitet. Den varierar från ex till ex. Jag reklamerade mina två första Iphone 4:or av det skälet eftersom jag testar just appar som använder GPS. Den jag har nu är OK men sämre på GPS än mina HTC-lura
Quote from Funbeat user on 5 August 2011, 13:14OK, tack för svar!
OK, tack för svar!
Quote from Funbeat user on 5 August 2011, 15:26Hur funkar en Garmin/Polar löpar GPS om man springer många varv på en slingrig 1km slinga tex. Kommer den att "skära" hörnen på svängarna (pga. otillräcklig samplingsfrekvens) och rapportera kortare sträcka än det verkligen är?
Hur funkar en Garmin/Polar löpar GPS om man springer många varv på en slingrig 1km slinga tex. Kommer den att "skära" hörnen på svängarna (pga. otillräcklig samplingsfrekvens) och rapportera kortare sträcka än det verkligen är?
Quote from Funbeat user on 7 August 2011, 02:16På t.ex. Garmin FR 305 kan man ju välja mellan samplingsfrekvenserna "Every Second" och "Smart Recording". "Smart Recording" samplar vid riktningsbyten, annars var femte sekund. Som orienterare som nästinintill alltid läser in mina spår och lägger över ka
På t.ex. Garmin FR 305 kan man ju välja mellan samplingsfrekvenserna "Every Second" och "Smart Recording". "Smart Recording" samplar vid riktningsbyten, annars var femte sekund. Som orienterare som nästinintill alltid läser in mina spår och lägger över ka
Quote from Funbeat user on 7 August 2011, 16:05Extremt nyttig info. Tack Emil!
Extremt nyttig info. Tack Emil!
Quote from Funbeat user on 7 August 2011, 19:45Jag tror att Garmin 310 XT har möjlighet till sekundmätning med nya firmware. Har dock inte installerat denna firmware själv (ännu).
Jag tror att Garmin 310 XT har möjlighet till sekundmätning med nya firmware. Har dock inte installerat denna firmware själv (ännu).
Quote from Funbeat user on 7 August 2011, 20:02Tack för tipset om sekundmätning på gpsen. Det fanns i 205an också.
Tack för tipset om sekundmätning på gpsen. Det fanns i 205an också.