Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningNorra Bergundasjön i Växjö
You need to log in to create posts and topics.

Är det någon här som vet om det går att springa runt norra Bergundasjön och i så fall hur långt är det?
Tack på förhand.

Jag visste inte ens att det fanns en norra och en södra Bergundasjön, man lär sig nåt nytt varje dag. Jag mätte grovt på Eniros karttjänst och fick det till 8,1km, men om du kan springa precis vid sjön vet jag inte så det ska tas med en stor nypa salt...

Den enda Växjösjö jag har nån erfarenhet av är just Växjösjön, och i viss mån Trummen, då. Där har jag sprungit några varv. N. Bergundasjön ser dock på kartan ut som ett mycket trevligt alternativ med fina stigar åtminstone på östsidan. Lite mindre än mil

Norra bergundasjön var ingen hit. Fanns ingen löpväg runt, längs med sjön tyvärr. Synd det.

Bröva Södra Bergundasjön istället är cirka 11 km långt.

Jag håller med, kör på Södra, där är ju riktigt vackert.

Hur är underlaget runt södra bergundasjön? Har funderat många ggr att springa där men det har aldrig blivit av.

Det är mest skogsstigar längs sjön och lite grusväg/grusstigar

Så klart det går att springa runt norra bergunda, men det blir lite blandat. Mellan sundet och citygross är det grusväg, sen blir det lite asfalt vid bergsnäs och sen grusväg igen på den andra sidan och en ganska stor omväg runt reningsverket.

Det är bä