Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelNorsk cykelstruktur
You need to log in to create posts and topics.

12

Någon berättade för mig i en tråd jag tappat bort om någon stad/by i norge som byggt om sina vägar så att över 60% av alla korta transporter skedde med cykel.

Vem skrev det? Jag är väldigt nyfiken på att få reda på vilken stad det är.

Vi har ett projekt

Kan man få ställa sig i tomtkön 🙂

He he. Det blir ett superekologiskt område som inte bara försörjer sitt eget energibehov, det försörjer två andra bostadsområden i närheten också.

Ska passivhus, som de kallas, vara effektiva som flerbostadshus blir det hus på 3-5 våningar. Vilket gör at

"Jag såg lite av ett norskt program där de frågade sig varför så få cyklade i Bergen (tror jag det var) jämfört med t ex jämförbara städer i Norden. Hursomhelst gjorde de en utflykt till Groeningen där de medvetet har satsat på att göra det enkelt och _sä

Tack för svaret, Daniel

Så lite så.

Detsamma. tack för inläggen Daniel.
Daniel. Om 3-5 våningar är optimalt så skiljer det väl inte så mycket från många villor. Min morfars 250 år gamla hus är på 4 våningar om man räknar med källare och vind. Nåja, murstocken är åtminstone så gammal. Reste

Bra höjd på villan! Gamla hus har oftast sketa-bra stommar men behöver få grund, tak, isolering, fönster, el och avlopp moderiserat. Det var kanske det du menade 🙂

Jag ritar ett passivhus till mig själv som jag funderar på att bygga som examensprojekt.

Något som gör mig bedrövad är att människan nästan alltid väljer kortsiktiga vinster framför långsiktiga förluster. Det beteendet finns det massor av forskning kring vilka oftar slutar med samma slutsats: människan är oerhört enkel i sina prioriteringar.

Eh, Groeningen ligger i Holland... Det är ju betydligt plattare och mer cykelkultur där än i Bergen som är en av Nordens backigare och nederbördsrikaste städer. Det kan ju förklara en del av skillnaden i hur mycket man cyklar 🙂

12